Kedvelem Dan Brown könyveit. Tetszik, hogy alaposan tanulmányozza regényeinek helyszíneit, szereplőit, a történelmi összefüggéseket, majd ezeket remek érzékkel vegyíti egy általa kitalált fikcióval, amelyben az a szép, hogy akár igaz is lehet. Nem biztos, hogy igaz, de az sem kizárt, hogy az.

A Da Vinci kód, az Angyalok és démonok és más sikerkönyvek szerzőjét rengeteg kritika éri, hogy „meghamisítja a tényeket”. Szerintem ez butaság. Ezzel az erővel minden olyan szerzőt, aki valaha történelmi tárgyú regényt írt, meg lehet vádolni ezzel, hiszen bármennyire is ragaszkodik valaki az ismert történelmi tényekhez, 100%-ban képtelenség tényszerűnek lenni, egyrészt, mert maguk a történészek sem értenek egyet minden történelmi tény vonatkozásában, másrészt mert valamennyi fikció még a történelmileg legkorrektebb regényhez is szükséges, egyszerűen az olvasmányosság, a szórakoztatás kedvéért.

Maradjunk tehát abban, hogy Brown a könyveiben számos korrekt tényt közöl, amelynek utána lehet járni, komoly kutatók cikkeiben, könyveiben utána lehet olvasni, legyen szó akár az egyházról, az illuminátusokról, Jézus és Magdalai Mária házasságáról vagy az Opus Dei szervezetről. Ugyanakkor e tények köré rendkívül érdekes, izgalmas, fordulatos, de minden bizonnyal jelentős mértékben fiktív történetet kreál, amely számos összefüggés vonatkozásában merész feltételezéseket tartalmaz, bár egyáltalán nem kizárt, hogy ezek a feltételezések is megállják a helyüket. Akár igazak ezek a feltételezések, akár nem, az biztos, hogy a sztori mindig lebilincselő, és miközben az ember olvassa, rengeteget tanul is.

Én például Dan Brown egyik könyvéből tudtam meg, hogy honnan ered az Ámen szó, amely a világ számos nyelvében az imák végén hangzik el. Nos, meglepő a válasz. Az egyiptomi Amon isten nevéből ered, ugyanis az ő kultuszában terjedt el az a szokás, hogy a papok a hozzá intézett imát az istenség nevével zárták le, azaz az ima végén annyit mondtak: Amon. Ezt vette át számos vallás, köztük a keresztény vallás is, amely egyébként nagyon sok egyéb elemet is átemelt az egyiptomi vallásokból.

De ez egy másik történet, térjünk most vissza Dan Brownhoz, illetve legújabb könyvéhez, Az elveszett jelképhez. A történet főhőse ismét Robert Langdon professzor, a Harvard szimbólumkutatója, akit régi barátja, Peter Solomon, az ismert szabadkőműves az utolsó percben kér fel egy előadás megtartására a washingtoni Capitolium épületében. A Capitoliumba érve Langdon két dologra ébred rá. Az egyik, hogy nem előadás céljából hívták a Capitoliumba. Valaki azt akarta, hogy az épületben tartózkodjon, amikor annak kupolatermében egy hátborzongató tárgyat fedeznek fel, rajta ősi szimbólumokkal, amelyek a szabadkőművesség világába, annak ősi, titokzatos információihoz, tudásához vezetnek. A másik, amire Langdon professzor rájön, hogy az, aki az épületbe hívta, nem Peter Solomon volt. Hanem valaki, aki elrabolta és ismeretlen helyen tartja Peter Solomont.

A regény a Browntól megszokott módon letehetetlen, az embertől komoly önfegyelmet kíván, ha jóval éjfél után be akarja csukni a könyvet valamelyik fejezet végén. Számomra azonban nem ez volt a legfőbb értéke, hanem az, ahogyan bepillantást enged a szabadkőműves társaságok titkos rendjébe, ezen belül is, ahogyan rávilágít az USA alapító atyáinak és a szabadkőművességnek a kapcsolatára.

Az első szabadkőműves társaságokat, sokak számára talán meglepő módon, a kora középkorban valóban kőművesek alapították. Akkoriban a kőművesek nem a mai kőművesekkel azonos társadalmi megítélés alá estek. Tudásukat elismerve és igen nagyra értékelve művészeknek tartották őket. A kőművesek pedig technikai, mérnöki megoldásaikat, összegyűjtött tudásukat féltve őrizték, csak a páholyukba belépett, kipróbált tagoknak árulták el, de ők is csupán hosszú évek elteltével, megfelelő vizsgák sikeres letétele után nyerhették el az áhított tudást. Ezekből az időkből származnak az alapvető szabadkőműves-szimbólumok (a szögmérő, a függőón, a vonalzó, a kalapács, a kőműveskanál stb.), a megnevezések (inas, legény, mester), a rituálék (a beavatás különböző fokozatai), de innen eredeztethető a „Világegyetem Nagy Építőmesterébe” vetett hit is, ami a szabadkőműves-tagság legfontosabb feltétele.

A későbbiekben a szabadkőműves-páholyok már nem csak kőműveseket fogadtak be. A mérnöki tudás, a tudományos felkészültség egy sor érdeklődő, felvilágosultan gondolkodó embert is vonzott, akik hamarosan már többségbe kerültek a szabadkőműves-páholyokban. A páholyok egyfajta ellenpontot jelentettek az egyház dogmatikus, kirekesztő, a tudást az emberektől féltve őrző világával szemben. Olyan géniuszok voltak aktív szabadkőművesek, mint Galilei, Newton, Shakespeare, Mozart, Benjamin Franklin, illetve Magyarországon Széchenyi István, Kazinczy Ferenc, Ady Endre vagy Wekerle Sándor.

A szabadkőművességet belengő titok alapja az a legenda, amely szerint a templomos lovagok, akik Jeruzsálemből a keresztes háborúk után hatalmas gazdagság és ősi tudás birtokában tértek haza, a rend megsemmisítése után titkaikat és vagyonukat a szabadkőművesekre örökítették, akik azokat ma is féltve őrzik, várván a megfelelő időre, amikor a tudást nyilvánosságra hozhatják.

A titokzatosságot csak mélyíti az a tény, hogy az Egyesült Államok alapító atyái, Washington, Franklin és a többiek túlnyomó többsége maga is szabadkőműves volt, és az Államok megalapításakor rengeteget merítettek a szabadkőműves eszmékből, sokat építettek a szabadkőműves tudásra, és felhasználták a mozgalom jelképeit. Az USA fontos ereklyéi, mint a Függetlenségi Nyilatkozat, illetve épületei, mint a washingtoni Capitolium vagy az Obeliszk, de még olyan mindennapos tárgyak is, mint az egydolláros bankjegy, hemzsegnek az olyan szabadkőműves-szimbólumoktól, mint a csonka piramis, a figyelő szem vagy a titokzatos, rejtjelezett betűkombinációk. Számos legenda él arról, hogy a szabadkőműves alapító atyák kincseket és titkos információkat rejtettek el, amelyek még ma is rejtve várják az időt, amikor újra napvilágra kerülhetnek.

Ennek megfelelően sokakat foglalkoztat a kérdés, hogy vajon ma is létezik-e a szabadkőműves mozgalom. Az interneten számos szabadkőműves-páholy weboldalát meg lehet találni (Magyarországon is jó néhány létezik, mint pl. a Galilei, a Nagyoriens, a Symbolikus), úgy tűnik tehát, hogy a mozgalom ma is él és működik. De vajon érdemi tevékenységet végez-e, őriz-e ősi tudást és kincseket ma is, vagy furcsa, kissé bogaras emberek gyülekezete csupán, akiknek a tevékenysége kimerül a régi rítusok felidézésben, amelyek azonban eredeti jelentésüket régen elveszítették?

Nos, valahol erre a kérdésre keresi a választ Dan Brown könyve is. A válasz pedig több mint meglepő. Úgy tűnik, hogy a szabadkőművesség ma élőbb, mint valaha, számos aktív tudóst, politikust és üzletembert is tagjai között tudhat. A mozgalom célja azonban nem ősi titkok és letűnt korok kincseinek őrzése. Sokkal inkább a szabadkőművesség szellemi örökségének az ápolása és továbbvitele, a társadalmi elkötelezettség és a jótékonyság gyakorlása, a legújabb tudományos kutatások támogatása, amelyek sokszor a tudomány jelenlegi határait feszegetik, és eredményei a felvilágosult gondolkodás új, ma még sokszor túlságosan forradalminak számító távlatait nyitják meg. Valahogy úgy, ahogy az újkorban, amikor Galilei, Newton vagy Franklin forradalmi gondolatait az akkori szabadkőművesség fogadta be elsőként és segítette kiteljesedni, fejlődni.

Aki esetleg azt hiszi, hogy manapság nem születnek hasonlóan nagy ívű tudományos eredmények, mint Newton vagy Franklin korában, az meglepetéssel fog olvasni a könyvben például a noetikáról, amely azt kutatja, hogy az emberi gondolkodás hogyan tudja alakítani az anyagi világot. Hogyan lehet például pozitív gondolatok segítségével nagyon szép jégkristályokat létrehozni, vagy negatív gondolatokkal elérni, hogy a víz kaotikus, rendezetlen kristályok formájában fagyjon meg.

De ugyanilyen meglepetés érheti azt, aki úgy gondolja, hogy korunk tudománya mindenben meghaladja elődeinkét. Ki gondolná például, hogy korunk egyik legújabb kozmológiai eredményét, a szuperhúrelméletet egy 13. századi zsidó misztikus könyv, a Zóhár, a ragyogás könyve is leírta?

Ajánlom tehát mindenkinek jó szívvel Dan Brown könyvét, Az elveszett jelképet. A könyvet elolvasván sok gondolat megfogalmazódik majd bennünk, amelyek közül talán a legfontosabb: legyünk nyitottak a ma még merésznek számító gondolatokra, amelyek azt igazolják, hogy az emberi elmében sokkal nagyobb lehetőségek és képességek rejlenek, mint azt sokan gondolnánk. Az anyag befolyásolásának képessége, a dolgok pozitív irányba való terelésének képessége, a teremtés képessége. Úgy vélem (és valahol ez Brown könyvének üzenete is), hogy ha a szabadkőművesek valóban birtokában lehettek valamilyen fontos felismerésnek, akkor ez az emberi elme nagyságának, képességeinek a felismerése lehetett.

Szerző: Tűnődő  2012.07.30. 06:00 5 komment

Üdv a harmadik évezredben! (Gondolat 2012)

Könyvrendelés

E-book vásárlás

Egy menedzser tűnődései (Gondolat 2011)

Könyvrendelés

E-book vásárlás

A bejegyzés trackback címe:

https://egymenedzsertunodesei.blog.hu/api/trackback/id/tr644684537

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Arcangel 2012.08.01. 12:38:19

A dolog sajnos nem ilyen szép Dan Brown hitelességével kapcsolatban! Dan Brown hülyeségek sorozatát viszi be állításként a könyvébe, egyébként eléggé egyoldalúan, kifejezetten keresztényellenes céllal. A blog szerzőjének "akár igaz is lehet" megjegyzését nem értem! Dan Brown fikciójának többségét a tudomány cáfolja, semmi alapja sincs, ilyen alapon Hitler és Sztálin titkos életéről is írhatott volna egy könyvet, miszerint a Csendes Óceán egy elhagyott szigetén titkos gyermekmenhelyen zsidó gyerekek millióit mentették meg az ádáz Teréz Anya elől, aki valójában négy indiai atombombával akarta 2000 január elsején felrobbantani a világot, ahogy arról a tibeti kolostor egy befalazott kriptájában a kínaiak bevonulása után felfedezett Titkos Jegyzőkönyve számol be.

Csomorkány 2012.08.01. 22:06:54

Történetesen az "Ámen" szó a héber "Áman - igaznak, valódinak tart" jelentésű ige egyik alakja. Valahogy úgy önállósodott, ahogy a magyar "stb." szó.

Szóval hiteles információkat nem kell várni Dan Browntól, mert ha ebben-abban igaza is lehet, túl sok hülyeséget ír le kritikátlanul.

Ettől még krimiként rendben van pl. az "Angyalok és démonok", harcedzett katolikusként is jópofának találtam a végén a fordulatot.

Arra kell használni, amire való. Kikapcsolódásra.

Tűnődő 2012.08.02. 00:45:14

@Arcangel:

Szerintem te összekevered Dan Brownt Erich von Danikennel. Utóbbi írt olyan kapitális baromságokat, amilyenekre utalsz. Nem tudom, Brown mely "fikcióit" cáfolta a tudomány, írj már egy párat légy szíves. Én fizikusként végeztem, ilyen szemmel és alapvető szkepszissel szoktam olvasni általában. Dan Brownt is így olvastam és egyáltalán nem éreztem sem "hülyeségek sorozatának", sem pedig "keresztényellenesnek", amit írt. Dan Brown és más hasonló stílusú szerzők (pl J.R. dos Santos) is ugyanazt a módszert követik, összeszednek egy csomó tudományosan is igazolt vagy legalábbis igazolható tézist, ezeket szövik izgalmas történetbe, némi fikcióval körítve, amelyekről azért írtam, hogy akár igazak is lehetnek, mert ezeket éppen hogy senki sem cáfolta (legalábbis egyelőre nem). Például ilyen Brownnak a noetikával kapcsolatos némely állítása.

Az az érzésem egyébként, a felhasználónevedből és a "keresztényellenes" megjegyzésedből kiindulva, hogy te minden bizonnyal hívő keresztény vagy, akit Dan Brownban az zavar elsősorban, hogy a katolikus egyházat nem igazán előnyös színben tünteti fel a könyveiben. Ez igaz, de ettől még nem jelenthető ki, hogy hülyeségeket ír. No meg az sem, hogy keresztényellenes. Legfeljebb az, hogy nem rajong a katolikus egyházért. De hát ez utóbbi nem bűn, vannak még pár milliárdan, akik osztják ebbéli véleményét.

Tűnődő 2012.08.02. 01:32:55

@Csomorkány:

Köszönöm a kommentet, különösen jó volt olvasni, hogy egy "harcedzett katolikus" sem tartja feltétlenül hülyeségnek Brown könyveit, még ha az egyház nem is tűnik fel ezekben nagyon pozitív színben. De ettől a könyvek még jók.

Ami az ament illeti, utánaolvastam én ennek a kérdésnek. Olvastam olyat, hogy az ámen héber eredetű (jelentése bizony, úgy van), arámi eredetű (emuna, annyit tesz, mint hit, hűség), de olyat is, hogy görög eredetű.

Én azért maradnék az Ámonnál, mert tény, hogy az egyiptomi kultúrában már az i.e. 4 évezredben óriási kultusza volt Ámon istennek, akihez szóló imáikat az egyiptomiak az isten nevével zárták le. Ugyanakkor a zsidó történelem jóindulattal is csak az i.e. 2. évezredben kezdődött. Az első 500 évben (mindaddig, amíg Mózes vezetésével ki nem vonultak) a zsidó törzsek erősen kötődtek Egyiptomhoz. Ennek megfelelően rengeteget vettek át az egyiptomi kultúrából, tudományból, vallásból, nyilván a nyelvben is meg kell találnunk ennek a következményeit. Miért ne lehetne, hogy az ámen héber szó is éppen az Ámonból ered? Ahogy egyébként - olvasmányaim szerint - a keresztény liturgia számos eleme (pl. az áldozás) is az egyiptomi vallásból került át a keresztény vallásba.

Hogy mennyire közel áll az egyiptomi valláshoz a keresztény vallás, annak illusztrálására álljon itt egy egyiptomi himnusz:,,Mily sokfélék is a te műveid! El vannak rejtve az emberek elől, ó, egyetlen Isten, akin kívül nincs másik'' Aton teremtett minden országot, meg a férfiakat és asszonyokat, és mindegyiket a maga helyére tette, gondoskodván szükségleteik kielégítéséről.'' ,,Általad létezik a világ!...'' ,,Mindenkinek megvan a maga tápláléka''. A 104. zsoltárhoz hasonlítható ez a himnusz, amelyben megjelenik az egyistenhit, és az, hogy nem csak teremti az embert, de gondoskodik is róla. És mindezt nem is csak én állítom, hanem szakavatott vallástörténészek (pl. Gecse Gusztáv).

Csomorkány 2012.08.02. 18:53:07

@Tűnődő: A héber eredet és az arám eredet között nincs valódi különbség, ugyanis az arámi egyszerűen a héber nyelv későbbi állapota, kb, mint a latin és a francia. Mondjuk jóval kisebb a különbség.
A jövevényszavakat egy nyelvben úgy lehet "lebuktatni", hogy megnézzük, van-e szóbokruk kb. hasonló szavakból, más képzőkkel és ragokkal ellátva. Pl. a "galamb" ősi szó a nyelvünkben, de nem képzett szóbokrot. Nem is tudott, mert szláv szó.
Na, az "ámen"-nek a héberben van szóbokra az "áman" ige különféle alakjaiból, más nyelven meg nincs. Ennyi az egész.
Az egyistenhitet ne gondold akkora durranásnak. Jakab levele szerint a démonok is hiszik, hogy egy isten van, mégis rettegnek.
A zsidóság vallástörténeti újítása az Istenbe vetett személyes bizalom kinyilvánítása volt, ill. a szövetség gondolata.
süti beállítások módosítása