Talán számodra is ismerős ez a mondat, Kedves Olvasó, a ma már klasszikusnak számító kabarétréfából, a felejthetetlen Márkus László előadásában. A férj, nem értvén, mi került az általuk vásárolt fotelen 7200 Ft-ba, hajnali fél háromkor apró darabokra szedi azt, és szinte extázisba esve alkotóelemenként próbálja felbecsülni a fotel anyag- és munkadíját, továbbá egyéb járulékos költségeit. Szinte már habzó szájjal és vérben forgó szemekkel, 4800 Ft-ig jut el a költségek összeszedésében, amikor a felesége mérgében odavágja neki, hogy a hálóingét meg 400 Ft-ért vette. A folytatást nyilván kitalálod, Kedves Olvasó.

Hasonló „mi kerül ezen …” érzésem volt pár napja nekem is. Épp a nagy kánikulai napokat éltük, és párommal a városban jártunk. A nagy melegben igen megszomjaztunk, ezért elhatároztuk, hogy betérünk az egyik szupermarketbe, és ott vásárolunk egy palack jól behűtött ásványvizet. Így is tettünk, bementünk az üzletbe és célirányosan az ásványvizes hűtőpulthoz siettünk. Kellően nagy választékkal találkoztunk, jó pár féle vízből lehetett választani. A félliteres palackok közül kinéztük a legszimpatikusabbat, leemeltünk kettőt a polcról, azzal már indultunk is a pénztárhoz fizetni.

Azaz indultunk volna, mert ekkor rám tört a Márkus László féle „mi kerül ezen…” érzés. Furcsa dologra lettem ugyanis figyelmes. Az általunk kiválasztott félliteres palack ára 194 Ft volt. Mi ebben a furcsa, kérdezheted, Kedves Olvasó? Önmagában talán semmi, mindaddig, amíg hozzá nem tesszük, hogy ugyanazon gyártó egyliteres ásványvize 149 Ft-ba, másfél literes vize pedig 119 Ft-ba került.

Nem vagyok járatlan a marketingben, tisztában vagyok azzal, hogy a termékek árazását ügyesen úgy kell alakítani, hogy az emberfia a termékünkből, szolgáltatásunkból minél többet vásároljon. Teljesen érthető ennek szelemében számomra az, ha például a híres üdítőitalgyártó a literes palack üdítőért csak 50%-kal kér többet, mint a félliteresért, a kétliteres pedig mindössze pár forinttal drágább a literesnél.

Na de hogy a literes ásványvíz 25%-kal legyen olcsóbb a félliteresnél, a másfél literes meg további 20%-kal a literesnél, az valahogy nem fér bele a világképembe. Mert mi indokolna ilyen arcátlan degresszív árazást? Utoljára ehhez hasonlót a Pál utcai fiúkban olvastam, ahol a törökmézárus megemelte az édesség árát, ám az adagot lecsökkentette. A reklamáló Cselének pedig így válaszolt: „Hát most drágább, hát most kevesebb!”. A törökmézárus árpolitikájának azonban volt logikus magyarázata, nevezetesen hogy a tantestület azt tervezte, az árust kitiltja az iskola környékéről, mert a diákok minden pénzüket nála költik el. Mindez a fülébe jutott derék árusunknak, aki úgy gondolta, amíg még maradhat, addig megpróbálja maximalizálni a bevételét.

Szóval a hűtőpult előtt a fentieken tűnődtem, és próbáltam megérteni, mi az üzlet abban, ha másfél litert 119 Ft-ért (nem akciósan!), fél litert pedig 194 Ft-ért ad az ásványvíz gyártója. Hiszen őt senki nem akarja kitiltani a szupermarketből, mint szegény törökmézárust az iskola előtti térről! Miért ad akkor harmadannyit a vízből jóval több pénzért? Vagy megfordítva, miért ad háromszor annyit jóval kevesebb pénzért?

Aztán hirtelen megértettem. Nem ad háromszor annyit, kevesebb pénzért. Illetve csak látszólag. Több pénzért ad nekünk harmadannyit, mert bolond fejjel azt vesszük meg. Melegünk van, odamegyünk a hűtőpulthoz és nem is gondolkodva, főleg nem körülnézve, leemelünk egy olyan palackot, amely számunkra a legkényelmesebb. A féllitereset. Amelynek a mérete akkora, hogy kényelmesen tudjuk fogni.  Amelyben annyi víz van, amennyit egyszerre jóízűen el tudunk fogyasztani. Mellesleg ez a vízmennyiség tényleg elég gyorsan el is fogy, így a víz nem melegszik ránk, a palackot pedig csak rövid ideig kell cipelnünk, hamarosan megszabadulhatunk tőle.

Kényelmességünkből fakadóan tehát félliteres vizet veszünk, és 40 Ft helyett (ennyi jutna fél liter vízre a másfél literes palack vásárlásakor), készek vagyunk 194 Ft-ot, közel ötször többet fizetni érte. Ha pedig készek vagyunk érte ennyit fizetni, akkor a gyártó (meg a kereskedő) nyilván így áraznak. Bolondok lennének nem így tenni.

Idáig jutva a gondolkodásban elhatároztam, hogy nem hagyom magam a kényelmességem által vezetni. Visszatettem a két félliteres palack ásványvizet és egy másfél litereset vettem el. Juszt se adtam ki 388 Ft-ot a két kis palackért, hanem csak 119 Ft-ot fizettem és mit tagadjam, mindez kellő elégtétellel töltött el! Ennek megfelelően megfogadtam, hogy a jövőben jobban odafigyelek az árazási trükkökre.

Szerző: Tűnődő  2012.06.28. 06:00 7 komment

Üdv a harmadik évezredben! (Gondolat 2012)

Könyvrendelés

E-book vásárlás

Egy menedzser tűnődései (Gondolat 2011)

Könyvrendelés

E-book vásárlás

A bejegyzés trackback címe:

https://egymenedzsertunodesei.blog.hu/api/trackback/id/tr554607905

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bankvezér 2012.06.28. 12:20:26

Mit mondhatok? Jó döntés volt... :))

Borosta 2012.06.30. 13:53:59

Annyira nem illik a postba, de el kell mondanom, hogy nem győzök káromkodni, mikor vidéki kis boltomba bejön a magyar parasztja, és elkezd okoskodni hogy a teszkóba ez is olcsóbb meg az is olcsóbb. Bárcsak lenne már 1000 forint a benzin, és a magyar paraszt sem tudna kényére-kedvére fel-alá autókázni, és a teszkó sem tollasodna a bolond magyaron.
Az nem számít hogy én itt kereskedek, itt adózok, itt élek, az országból nem tettem még ki a lábam, ha a vásárlóm műtteti a gyerekét, én is hozzájárulok az adómmal a műtéthez. Ezekhez az összefüggésekhez az átlag magyar hülye... A mostani állapotokat ''minden'' közgazdász normálisnak tartja, de mit szólna mondjuk 200 évvel ezelőtt egy híres neves gazdasági szakember? El is képzeltem amint mondják neki:''maga gondolná hogy 200 év mulva mari néni tojása többe fog kerülni mint amit Hollandiából hoznak''. Az is lehet, ha sokáig kutatnék könyvtárakban egyszercsak találnék egy régi könyvet ami ezt a bolond világot megjósolta.

Shawher 2012.06.30. 14:21:38

@Borosta: Kedves Borosta! Tegye már meg, hogy minket, outsidereket beavat az árazási gyakorlatába.
Például érdekelne, hogy mennyi a fix költsége a bolt forgalmához képest. Azaz mennyi az a minimum árrés, amit mindenre rá kell tennie. Mit tud adni ennél kisebb árréssel, de megteszi, és mely terméken keresi a legtöbbet?
A blogszerző esetén különben azt gondolom, hogy a bolt játszott az árakkal,nem a szállító.

Borosta 2012.06.30. 15:02:23

A bolt esetén persze hogy a bolt szórakozott, télen ki vesz fél-literes kólát, vizet? Max a managerek akik egész nap úton vannak. Ez egy ''pici'' ösztönzés akart lenni a bolt részéről. Vagy egészen egyszerűen berendeltek fél literesből mert a gyártó ennyi-annyi százalékot adott rá, és ''fürdenek'' a fél literes vízben.

aztmondjahogy: a költség az változó, míg ment a ''szekér'' az alkalmazott helyettesének is helyettese volt, ha ment nyaralni... mondhatnám még hogy az összes lámpa égett a boltban éjjel nappal, télen a gázfűtés mellé is elektromos hősugárzó dukált, mert ugye én most télen elvoltam 18 fokban is, az alkalmazottnak viszont kijárt a 30 fok télen(!) is a boltban. Pénzügyekbe nem mennék bele, én se kérdezem öntől hogy most mennyi van a bankszámláján, legyen elég annyi, hogyha mindent lespórolok sem tudok bejelentve alkalmazni embert. Így bármilyen hihetetlen, reggel 7 órától este 9-ig mint tulajdonos dolgozom a saját boltomban, családtag segít be, persze bejelentve, mert ugye a munkaügyi ellenőr által kiállított kb 4-500 ezres bírság engem hidegre tenne. Még annyi titkot elárulok, hogy mióta rájöttem, az akcióknak hosszú távon sincs haszna (értsd:nincs forgalom növekedés, télen a fűtési időszakkal mindenképpen forgalom esés következik be), árulok mindent egy adott áron, felvettem a vidéki kényelmi bolt szerepét, ami kemény meló mert mikor más este 9-kor már az asszonyt simogatja, én akkor is nyitva vagyok, nincs szombat este se vasárnap este, ha ki tudom magam aludni az nekem már lottó 5-ös. Ez a magyar valóság, vidéken. A költői kérdés már biztos feltört önből: akkor miért csinálom? Mert gépírás tanárként (szakmám) nem tudtam elhelyezkedni, tartósan beteg vagyok, ha pl. külföldön dolgozva történne velem valami, azt se tudná senki mit csináljanak velem, ugyan van CAH ''útlevelem'' (rövid leírás mit kell velem csinálni probléma esetén) de nem fogom vadidegen külföldiekre bízni a sorsom. Remélem kielégítő volt a válasz.

Shawher 2012.07.01. 14:24:16

Hmm, köszönöm, érdekes dolgokat írt, bár a matek lemaradt.
Igazából abban szerettem volna tisztán látni, hogy mivel fogyasztóként a Tesco-t egyáltalán nem érzem olcsónak, tényleg lehetetlen-e árban verni.
Azt gondolom, létre kéne jönnie a társadalomban egy hármas gentlemen's agreementnek, ami arról szól, hogy a magyar mezőgazdaság, élelmiszeripar és kereskedelem legfőbb célja a megélhetésen kívül a 10 millió fogyasztó olcsó és jó élelmiszerrel való ellátása.
Sajnos amíg magyar termelők és boltok árpolitikáján túl sokszor visszaköszön a nyerészkedés nem túl takargatott szándéka, addig a fogyasztók ezt úgy reagálják le, hogy elmennek a Tescoba szlovák tejért.
Épp tegnap nyilatkozta a CBA szóvivő, hogy a hiperek belementek egy önkorlátozásba tejügyben, s a termelők azonnal árat akarnak emelni. Na, ez így nem megy.

Borosta 2012.07.01. 17:53:41

A tesco a kasszánál röhög a magyaron, aki megveszi az éjszaka hypozott romlott húst akciós áron, de ott van még a blokkon a sok magas árréssel terhelt egyéb cucc, amit már meg sem néz, mert gondolja ''de jól jártam''.

A magyar vásárlók jó része úgy gondolkodik, hogy a magyar vállalkozótól aki suzukival jár sajnálja a pénzt, a külfölditől, akinek ferrarija meg pagani zondája meg Koenigsegg CCR-je van, nem sajnálja mert azt nem látja. Amiről nem tudunk az nem fáj ugye!!! ...hogy ők nem egy sz***s görögországba mennek nyaralni mint a ''nagy magyarok'' (mármint a multi/bank vezérek) hanem Dubajba síelni(!!!) (az emberiség egyik legnagyobb arcátlansága sípályát építeni a sivatagba, gyanús nekem hogy a természet ezért még bosszút áll rajtunk).

A magyar paraszttól úgyszintén sajnálja a magyar vásárló a pénzt, a 30 éves mtz-t a magyar paraszt akinek 10 év alatt tönkremegy benne a háta, hát azon van mit irigykedni!!!
A hollandtól nem sajnálja a DVD-lejátszós, masszirozós üléses fél-automata John Deere traktort, amit úgyszintén nem lát a magyar vásárló, ááá azon nincs mit irigykedni, megintcsak>>>nemlátja/nem fáj.

A magyar vásárlók is érdekesek azért...

A segélyes: hónap első 2 napján dőzsölés, cigi-kávé-szeszesital, hó végén meg jön sírni hogy nincs pénz de már vinne is 2 kenyeret hitelbe.

Az ál-gazdag Audi A6-osos: a kuton a 12 literes fogyasztásu autót büszkén tankolja, a boltban az édesanyját is 5 forintért....

A ''szemelgető'': ha a kenyerem akciós csak azért jön, ha a söröm, csak azért. Általában munkanélküli, van ideje az akciós ujságokat bogarászni.

huhh hírtelen ők jutottak eszembe, meg ott van még a kötekedő öregasszony, aki a napi dél-amerikai sorozat után mivel a családja rá se néz jön hozzám kötekedni, amúgy nem is nagyon vesz semmit, de még a cirkusz is jobb a személytelen egyedülléttől. Fiatal vagyok, de már sok embertípust megtanultam kezelni, többnyire mindenki a boltban akarja ki-kötekedni magát, azt hiszem ez a projekció a pszichológiában, nem tudom, a fősulin csak 4-es voltam belőle:)...de miután a kedves vásárló kiélte/kötekedte magát, én hárítok és szépen elbeszélgetünk a gondjainkról, elsírja mindenki búját/baját, aztán kiegyezünk abban hogy az élet sz@r de élni kell... ja és nem én tehetek a svájci frankról meg hogy eladták a fél országot, de sárga csekk nekem is érkezik minden hónapban.

Egyébként nem minden magyar vetemedik akkora hülyeségre hogy boltot üzemeltessen legálisan, tudok olyan embert akinek 10 éve nincs munkahelye, van viszont egy komplett berendezett boltja a házában, természetesen számla nélküli ukrán cuccokból. Nem mennék be oda, max geiger-müller számlálóval:D. Azonban én még őt sem utálom ezért, szerencsétlen jobbat nem tud, meg amúgy sem ő csinálta a sokmilliárd államadósságot, vagy igen???
A legnagyobb életmüvész azonban az a magyar nő akivel barátnőm találkozott a görög nyaralása során, nyáron büfézget görögben, itthon munkanélküli, aztán egész évben abból él (gondolom nem nyomorog) amit ott keresett. Na az az igazi életmüvész! Le a kalappal előtte, vagy lincseljük meg, biztos nála vannak az ellopott milliárdok.

Isten ments, hogy bántsam az embereket. Szokásaik, álmaik, és ösztöneik rabjai, igazából csak sajnálni és együttérezni tudok. Nyomorult kis jelentéktelen életünket ilyen hülyeségekkel kell tölteni hogy mennyi a tej...ki a f*** érdekel? Látta a Men in Black filmek ending-jeit? Na, én abban hiszek. Amíg mi olyan nagy ügyet csinálunk az életünkből, addig lehet hogy 2 lény játszadozik a galaxisunkkal mint üveggolyóval, vagy lehet hogy 5 perccel ezelőtt nyom nélkül megsemmisült volna a Föld, és annyit se tudtunk volna mondani hogy: Juj!

Az én dolgom se az lenne hogy részben gazdasági részben elvi kérdésekről vitatkozzak vásárlóimmal, hanem hogy mosolyogva kiszolgáljak, mert mindenkinek van annyi hogy elvan belőle.
Élhetőbb világot akarna minden jólelkű ember, (én is) de a jószándék kevés.

Elnézést hogy a végén ennyire elkanyarodtam a témától...

Tűnődő 2012.07.02. 20:21:01

@Borosta:

Nem baj, hogy elkanyarodtál a témától. Számomra nagyon érdekes és tanulságos volt olvasni a soraidat. Megváltozott a bennem élő kép a kiskereskedőkről, a kiskereskedelemről. Annak alapján, amit írtál, sokkal emberközelibb és emberibb lett. Drukkolok neked és a többi kiskereskedőnek, illetve igyekszem majd tenni is annak érdekében, hogy kicsit közelebb kerüljünk az általad leírt ideális helyzethez, amelyben magyar termelő, kereskedő és vevő egyfajta win-win-win helyzetbe, a rendszer pedig valamiféle egyensúlyba kerül.
süti beállítások módosítása