World University Ranking 2011

A Harvard Business School a végzősök számára örök életre szóló Alumni Club tagságot biztosít. A tekintélyes taglétszám miatt (a HBS-en végzettek száma mára eléri a 70 000-et!) a klub adminisztrációját a weben keresztül oldották meg. Itt férhetünk hozzá mindenféle hasznos forráshoz (pl. a híres Baker Könyvtárhoz és a Bloomberg Centerhez, valamint a Harvard Business Review online kiadásához), információkhoz az egyetem programjairól és eseményeiről, állásajánlatokhoz, és természetesen a többi végzett klubtárssal is ezen keresztül tudjuk felvenni a kapcsolatot.

A minap elhatároztam, hogy a rólam őrzött információkat frissítem, ezért bejelentkeztem az oldalra, megadtam a legfrissebb elérhetőségeimet, röviden ismertettem jelenlegi pozíciómat, munkámat, majd eljutottam ahhoz a részhez, ahol az egyéb iskolai végzettségem adatait lehet megadni. Ha már itt vagyok, gondoltam, akkor beírom ezeket az adatokat is. Időben visszafelé kell megadni az iskolákat, ezért az MBA diplomámmal kezdtem. Egy listáról kiválasztottam az MBA opciót, majd egy mezőbe beírtam, hogy Heriot-Watt University. Minden simán ment. Utána a fizikus diplomával folytattam. Kiválasztottam a listáról az MSC megjelölést, és beírtam, hogy Eötvös Loránd Tudományegyetem. Ekkor nem várt hibaüzenet érkezett, mely szerint sajnos ez az egyetem nem található a Harvard egyetemeket nyilvántartó listáján, így a rögzítésére nincs mód. Próbálkoztam mindenféle trükkel, ELTE rövidítéssel, angol fordítással, de hiába. Ez az egyetem nincs a listán.

Kíváncsiságból megadtam más magyar egyetemeket is – ugyanígy jártam. Egyetlen magyar egyetem sem szerepel a nyilvántartásban. Felpiszkált a dolog, ezért elhatároztam, utánajárok. Kattintottam ide-oda, míg végül rátaláltam a kívánt információra. Eszerint a Harvard azon egyetemeket tartja nyilván, amelyek a hivatalos egyetemi világrangsor első 400 helyén találhatók. Ez a rangsor minden évben elkészül World University Ranking címmel, igen alapos módszertannal. Online kérdőíveket töltetnek ki világszerte több tízezer emberrel, egyetemi alkalmazottakkal (akik szigorúan csak más egyetemekről mondhatnak véleményt), végzettekkel (akik szigorúan csak arról az egyetemről nyilatkozhatnak, ahol végeztek), nézik továbbá a tanár/diák arányt, a tanárok nemzetközi idézettségét, a külföldi tanárok és a külföldi diákok arányát. Ennek alapján áll össze a pontszám 0-tól 100-ig.

A listán 600 egyetemet tartanak nyilván, az első három helyen a Harvard, a Cambridge-i Egyetem és a Yale található. A legjobb értékelést az ELTE éri el Magyarországról, jelenleg a 412. helyen áll. Még egy magyar egyetem fért fel a listára, a Szegedi Egyetem a maga 591. helyével (a helyezéseket a 2009. évi felmérés alapján idéztem, a korábbi évek helyezései eltérhetnek ezektől). Más magyar egyetemet a listán nem találtam meg, még a korábbi években sem!*

Mit tagadjam, mellbevágott a dolog. Nem gondoltam soha, hogy az ELTE-ben a világ legjobb egyetemét tisztelhetem, de úgy gondoltam, hogy a magyar egyetemi oktatás színvonala azért van annyira jó, hogy ha a legjobb 100 közé nem is, de a legjobb 200-ba azért beletartozik. A 412. hely, mit tagadjuk, elég szerény, nem beszélve arról, hogy a Szegedi Egyetemen kívül más magyar felsőoktatási intézmény (olyan nevek, mint a BME, a Corvinus, a SOTE) még a legjobb 600-ba sem fért bele.

Elgondolkodtam, hogy vajon mi ennek az oka, mit tudhatnak a külföldi egyetemek, vagy másképp megközelítve, mit nem tudnak a magyar egyetemek. Más támponttal nem rendelkezvén, összehasonlítottam emlékeimet az ELTE-ről és a Harvardról, ahol tanulmányokat folytattam. Mind a kettő régi, nagy múltú iskola, 150 évet meghaladó tapasztalattal, neves tanárokkal, híres végzett diákokkal. De akkor miért az első a listán a Harvard, és miért csak 412. az ELTE?

Könnyű lenne azt mondani, hogy egészen más anyagi helyzetben van az egyik, mint a másik, ennek megfelelően lényegesen jobb körülményeket tud biztosítani tanár és diák számára, a tanuláshoz és a tudományos munkához egyaránt. Igen, ez biztosan így van. Tény, hogy a rangsor tetején, az első százban a világ gazdagabb feléről találhatók intézmények, de azért ott van közöttük a Pekingi Egyetem és a Tsinghua Egyetem is Kínából, amely anyagi források tekintetében azért valószínűleg messze áll még az angol, amerikai, svájci, német, svéd stb. egyetemektől, Kína lendületes gazdasági fejlődése ellenére.

Valahol mélyebben kell a kérdésre a választ keresni. Abban, ahogyan a tudás megszerzéséhez, elsajátításához, a tanulás folyamatához hozzáállnak ezek az iskolák. Visszaemlékezve, az ELTE-n sokszor éreztem úgy, hogy ebben a tekintetben alig különbözött az egyetem a gimnáziumtól. A tanulás meglehetősen egyirányú folyamat volt: a tanár előad, a diák meghallgatja, otthon megtanulja, a házi feladatát elkészíti, a vizsgán számot ad róla. A tananyag sokszor volt elvont, a valóságtól igen messze álló. Mindig nebulónak éreztem magam, sohasem partnernek, hiányzott a tanár-diák viszonyból ez a fajta, kölcsönös tiszteletre épülő partnerség. A tudás számonkérése nem volt nyilvános, mindig a tanár és a diák között, a többiek kizárásával zajlott, emiatt nem volt eléggé átlátható. De nem volt elég szigorú sem: belefért az is, hogy a diák nem, vagy nem eléggé készült fel, mégis jól vizsgázott, mert szerencséjére olyan tételt húzott, amelyből épp készült. Ugyanakkor sokszor volt a vizsga vagy zárthelyi kissé lekezelő, kioktató, sőt helyenként megalázó.

A Harvard egészen másként működött. A tanulás itt kétirányú folyamat, állandó interakció volt. A tananyagot (amely mindig a valósághoz, a való élethez nagyon közeli, úgynevezett esettanulmány volt) előzetesen kellett elolvasni, önállóan felkészülni belőle, majd az „előadáson” a tanár és a diák között intenzív párbeszéd folyt, nézőpontok szembeállításával, vélemények cseréjével, a két oldal tudásának egyfajta szintéziseként. Itt a számonkérés is nyilvános párbeszéd formájában, átlátható módon zajlott, és mindig nagyon szigorú volt, nem lehetett lébecolni, nem volt elfogadható, ha valaki nem készült fel, a kérdések pedig bizony sokszor megizzasztották az embert, a szerencsének alig volt szerepe. Ugyanakkor soha nem éreztem úgy, hogy bármelyik tanár lekezelt, még kevésbé hogy megalázott volna. Az is elképzelhető, sőt egyenesen kívánatos volt, hogy a szócsatákból, vitákból időnként a diák kerüljön ki „győztesen”, hiszen hol van az megírva, hogy mindent a tanárnak kell jobban tudnia?

Szerintem tehát itt van a különbség. A való élethez közel álló, interaktív tanításban, az erre épülő szigorban, következetességben, ugyanakkor kölcsönös tiszteletben – mindezek együtt egészen más tanár-diák viszonyt, más minőségű tanítást eredményeztek.

Egy kérdés maradt hátra: mi a fentiek tanulsága? Két dolog: egyrészt a magyar felsőoktatásnak nagyon kell igyekeznie, hogy abban az irányban fejlessze a kurzusait, fakultásait, amely irányt a világ olyan vezető iskolái, mint a Harvard, kijelölnek. A másik tanulság pedig az, hogy addig is, amíg a magyar egyetemek felzárkóznak a nemzetközi élvonalhoz, ha valaki elvégzett egy magyar egyetemet, főiskolát, a legkevésbé se gondolja, hogy ezzel a tanulmányait kipipálhatja. Törekednie kell arra, hogy nevesebb iskolák, külföldi egyetemek képzésében is részt vehessen, ezzel tökéletesítve az ismereteit, fejlesztve a készségeit és nem utolsósorban a nyelvtudását, hogy ezáltal a helyét nemzetközi összehasonlításban is megálló, eladható tudásra tegyen szert.

 

*A fenti írás 2010-ben készült, ezért idéz 2009-es adatokat. Jelenleg a megadott linken már elérhetők a 2011-es adatok is, amely szerint a sorrend: 1. Cambridge 2. Harvard 3. MIT 4. Yale. Magyarországról egyedüliként a Central European University található a listán, a 372. helyen. A 2009-ben még a listán szerepelt ELTE, illetve Szegedi Tudományegyetem a 2011-es rangsor első 500 helyén (ezeket tették közzé a honlapon) már nem található meg.

 

Szerző: Tűnődő  2012.07.02. 06:00 11 komment

Üdv a harmadik évezredben! (Gondolat 2012)

Könyvrendelés

E-book vásárlás

Egy menedzser tűnődései (Gondolat 2011)

Könyvrendelés

E-book vásárlás

A bejegyzés trackback címe:

https://egymenedzsertunodesei.blog.hu/api/trackback/id/tr464622054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bankvezér 2012.07.02. 09:06:04

Azt gondolom, hogy az egyetemek sorrendbe állításánál sok szubjektív elem van.

2012.07.02. 14:25:10

Azért szomorú, hogy ilyen magasan képzett vagy meg sznob. Mindezek ellenére a leírtak tükrében nem sok fogalmad van a társadalomtudományok kutatásának módszertanáról. Legalábbis ha lenne, nem így nézne ki ez a poszt.

PabloVercetti 2012.07.02. 18:03:37

Köszönöm kedves Tűnődő a cikket, hasonló cipőben járok és megerősítettél a véleményemben!

Ahogyan értelmezem, pont arról szól a cikked, hogy az oktatók szakmai színvonalával nincs feltétlenül gond, inkább a rendszer minőségbiztosítása gyenge (nem biztosított az egyenlő elbánás).

Itt Angliában mindenki azt kérdezi, amikor először hall tőlem a szóbeli vizsgáztatásról, hogy akkor hogyan lehet a szubjektivitást kiküszöbölni. A Harvardos előre kiosztott anyagú óra egy lépéssel még az itteni rendszer előtt jár, de itt is sok a párbeszéd, a tanár (számonkért, elvárt módon) aktív résztvevője a hallgatói vitafórumoknak.

Rendszeresen kapunk írásbeli visszajelzést a beadandó munkákról.
Emellett a személyes problémákhoz sokkal rugalmasabban állnak hozzá (eltolt határidők stb.), mégis a teljes rendszer átláthatósága szigorú keretek között marad.

Az átláthatóság fontosságát jellemzi, hogy nem lehetnek "buktató" meg "büfé" tantárgyak, az átlagnak meg a szórásnak egy meghatározott közép intervallumban kell lennie, a tanár felelőssége hogy a tudások ésszerűen megkülönböztethetőek legyenek.

Bármilyen nemzetközi felmérés leginkább olyan intézményeket tud érdemben értékelni, amik maguk is átláthatóak. Tapasztalataim szerint a tanárok jellemzően törekedtek a fair osztályzásra, viszont nem lenne rossz ha rendszer-szinten is célkeresztbe kerülne a mérhetőség mert sok embernek felértékelődne az otthon szerzett diplomája.

Sok sikert kívánok a továbbiakban!

Tűnődő 2012.07.02. 20:23:33

@bankvezér:

Mindenfajta sorrend felállításánál elkerülhetetlen némi szubjektivitás. nekem a World University Ranking azért tetszett, mert ezt a szubjektivitást igyekezett minimalizálni, objektív, mérhető elemekkel, illetve nagy mintával.

Tűnődő 2012.07.02. 20:30:59

@ruskyy:

1. Szerintem az nem szomorú, ha valaki magasan képzett. Miért lenne pont az én esetemben szomorú?

2. Nem vagyok sznob, ezt visszautasítom. A Harvard oktatási koncepciója nem azért állt közel hozzám, mert az a Harvard, hanem azért, mert objektív és eredményorientált.

3. Hogy jön ide a társadalomtudományok kutatási módszertana? Itt adott egy meglehetősen objektív rangsor, amelyben a magyar egyetemek nem jól szerepelnek. Nekem van egy gondolatom arról, hogy mi lehet a rossz szereplés oka. Ezt megosztottam veletek. Ha nem értesz egyet vele, akkor írd le a te gondolataidat, szívesen veszem, elolvasom, gondolkodni fogok rajta. De a személyeskedő, kioktató, nagypofájú stílust, amelyet megengedtél magadnak, inkább hagyjuk, ha kérhetem. Lehet, hogy nekem nincs fogalmam bizonyos kutatási módszerekről, neked viszont egyértelműen nincsen fogalmad arról, hogyan illik kommentet írni egy posztra. Nem fikázással, hanem saját, értelmes gondolatokkal, érvekkel illik válaszolni egy posztra. Ha erről lenne fogalmad, akkor nem írtál volna olyan kommentet, amelyet láthattunk tőled.

Tűnődő 2012.07.02. 20:44:43

@PabloVercetti:

Igen, jól értetted, amit írtam. Nem a hazai oktatók szakmai színvonalával van gond, szerintem sem. A magyar egyetemi szakemberek jók, külföldön is megállják a helyüket, hívják is őket. Érdekes egyébként, hogy tapasztalataim szerint ha a magyar egyetemi szakemberek külföldre mennek, egy ottani egyetemre, akkor az ottani elvárások szerint oktatnak, azaz jobban figyelnek az objektivitásra és a minőségre. Itthon viszont sajnos - bár érthető módon - az itteni elvárásokhoz igazodnak, amelyben több a szubjektív és a tekintélyelvű elem, viszont kevesebb a minőségi fókusz és a transzparencia. Ebből viszont az következik, amit valamennyien megtapasztaltunk és amit egy ilyen rangsor is visszatükröz. Remélem, a Nyugathoz való felzárkózásunk részeként ebben a tekintetben is lesz fejlődés. Mint a helyzet mutatja, van hová fejlődni!

Borosta 2012.07.03. 00:00:33

Ha az ELTE ennyire sokadik helyen áll, a Nyíregyházi Főiskola,hol áll( tudom még csak nem is egyetem)? Nem akarom bántani az ''öreg iskolám'' de mégis megemlítem, anno egyik tanárom mesélte, diploma előtti egyik utolsó zh-n a kérdésre hogy ki Magyarország köztársasági elnöke, volt jópár hallgató aki nem tudott válaszolni. Meg kell azért említenem hogy voltak nagyon magasan képzett tanáraink, akik külföldi neves egyetemeken is tartottak előadásokat, csak ugye tirpákiában ők sem erőlködtek a színvonal emelésén.

Igazából elsősorban magamat hibáztathatom, mert mikor láttam az alacsony színvonalat, szépen át kellett volna iratkoznom valahová a Debreceni Egyetemre, csak akkor még nagyon-nagyon kényelmes voltam, és úgy tudtam megtehetem, ma már tudom, nem tehettem volna meg...ott azért zajlik a tudományos és kulturális élet, jobban mint nyiregyen legalábbis, egyik ismerős pl. mesélt egy új fejlesztésü retina-scanner eljárásról ami megmondja a szemből hogy a tulajdonosának milyen betegségei vannak.

Azért megjegyezném, csodálkoznék ha amerikai besorolás mondjuk román felsőoktatási intézményt jelölne meg a ''világ legjobbjaként''. Ugyanolyan ez mint mikor az amerikai gazdaság ''szórakozik'' a többi ország gazdaságával, a moody's gondol egyet és leminősít, aztán megy utánuk a fél világ. Milyen furcsa hogy amúgy a moody's izraelt még soha nem minősítette le...vagy tévedek?

Valóban a tudás lenne a lényeg, nem az arcoskodás, mert mindenütt ez megy. A tanárok arcoskodnak a diákkal, a rendőr a civillel, sorolhatnám...mindenki többnek gondolja magát a másiknál, pedig csak biológiai-gépek vagyunk előre megírt kód alapján, szabadságunk és szabad akaratunk illúzió, szocializációnk, génjeink, és a fizika titkos mélységei irányítják minden gondolatunkat és tettünket.

Annyi forrás lenne a tudásra, és valóban az idegen nyelv, elsősorban pl a tudományos élet fő nyelve, az angol nagyon fontos lenne.

Milyen kár hogy a tudás nem jut el mindenhová, a valóságshow-k viszont igen. Lehet hogy egy kis afrikai falucskában most született meg éppen egy gyermek, akinek agyi kapacitása Albert Einstein-éhez hasonló, de nagy tudós nem lesz belőle, mert esélye sem lesz szegény mivolta miatt bejutni egy neves egyetemre, egész életében a földön futkosó termeszeket fogja számolgatni, aztán valami cirkuszban végzi, fejszámolóművészként, mi emberek pedig hatalmas technológiai ugrásokról maradunk le.

A tudást sok helyről meg lehet szerezni, ha bármit olvasni vagy tanulni akarunk angol nyelven, csak be kell írni a könyv címét meg hogy pdf a google-be. Kb 80% hogy egy ügyes valaki feltöltötte valamelyik nyilvános megosztó oldalra, persze angolul. Én pl a mesterséges intelligencia enciklopédiáját szoktam néha ''lapozgatni''(meg mikor mit). Rágós könyv, meg sajnos nincs egy db könyvre kidobandó 400.000 ft-om...

Velünk magyarokkal szerintem az a baj hogy tisztelet a kivételnek, de nagyrészt csőlátásúak vagyunk. A munka világára is nagyon igaz ez, ahol nem a legjobb szakembert veszik fel egy posztra, hanem aki legjobban tud nyalni, vagy rokonnak-rokona, vagy esetleg különleges furulyázási technikákban tudja részesíteni főnökét...

Azért bevallom kedves Tűnődő kicsit irigyellek, hogy ilyen neves egyetemen tanultál, de ez amolyan pozitív irígység ami elégedettséggel tölt el, hogy magyarjaink kijutnak és megmutatják, mi is érünk annyit mint mások!

agent_x 2012.07.03. 17:45:48

Azért kíváncsi lennék, mennyibe került a HBS, a HWU és az ELTE. Írhatnám, hogy csak az arányok érdekelnek, de ugyebár a nullával való osztás értelmetlen (ha jól tippelem).

Tűnődő 2012.07.04. 23:49:01

@agent_x:

Elmondom szívesen, hogy melyik mennyibe került. Mármint amit fizetni kellett érte. Ami nem azonos azzal, hogy ténylegesen mennyibe került, hiszen mindegyik mögött van jelentős állami és magán támogatás, ami ugye hozzájön a tandíjhoz és így alakul ki a teljes finanszírozás.

A HBS kurzus ára 40 ezer dollár (2000-es adat), a HWU ára 1 millió Forint (1993-94-es adat). Az ELTE-n ugyan nem kellett fizetnem, de gyanítom, hogy az állam viszont a zsebébe myúlt (1990-ben még futotta a büdzséből oktatásra).

pali923 2012.07.06. 08:44:13

Csak egy aprósággal szeretném kiegészíteni: gyermekem a Corvinuson tanul, egy unokahúgom az ELTE-n. Mindegyik egyetemen kritikám aluli a tanulmányi osztályok munkája, egyáltalán a szervezettség. Pl. jegyet nem lehet beíratni, információt nem tudnak adni, ugyanakkor felsőbbrendűségük vélt tudatában ugráltatják a diákokat stb. Az unokahúgom azért nem tudott elmenni államvizsgázni, mert egy időközben kirúgott tanára nem írta be a jegyét sehova, ezért nem fogadták el teljesítettnek a tárgyat. Egy docens próbált segíteni, de a TO-n őt is semmibe vették. A rektorig kellett elmennie az üggyel.
Egy dolog az oktatás színvonala, de ezek a feltételek is minősítenek egy intézményt, azt gondolom.

Tűnődő 2012.07.07. 04:38:19

@pali923:

Bizony, nagyon igazad van, a tanulmányi osztály szolgáltatási színvonala is markán része egy egyetem minőségének. Itt most megint mesélhetnék a HBS tanulmányi osztályával kapcsolatos pozitív tapasztalataimról, de félek, hogy @russky barátunk a "sznob" után akkor valami még durvábbat vágna a fejemhez. Ezért inkább mindenkinek a fantáziájára bízom. :-)
süti beállítások módosítása