Döntött a kormány, illetve az oktatási szaktárca: szeptembertől az általános iskolában kötelező lesz az erkölcstan oktatása, mivel – szól az indoklás – az államnak igen sokba kerül az etikátlan viselkedés.

Fenti kijelentéssel minden bizonnyal csak egyetérteni tudunk. Mármint azzal a részével, hogy az erkölcsösség hiánya, az etikátlan viselkedés valóban sok kárt okoz. Persze abban, hogy egészen pontosan hol fizeti meg a társadalom az erkölcstelenség árát, már eltérőek lehetnek a vélemények. Van akinek elsőre a korrupció, másoknak az adóelkerülés, megint másoknak a tévéképernyőkről áradó elképesztő mennyiségű szenny jut az eszébe. Anélkül, hogy most mélyebbre ásnánk ebben az ez egyébként nagyon érdekes és nem mellékes kérdésben, koncentráljunk inkább a kormánydöntés igen érdekfeszítő második részére.

Erkölcstanra – így a szigorú folytatás – csak olyan pedagógusok oktathatják a gyerekeket, akiknek ilyen irányú végzettségük van, vagy elvégzik a témáról szóló 60 órás továbbképzést.

Első hallásra az ember erre is ösztönösen rábólint, végtére is  az erkölcs komoly dolog, nem lehet félvállról venni, és ukmukfukk képesítés nélkül oktatni. Aztán amikor kicsit továbbgondoljuk a fentieket, igen érdekes következtetésekre juthatunk és rájövünk, hogy nem csak rábólintani nem tudunk, de valójában teljesen eltérő véleményen vagyunk, sőt kikérjük magunknak. Nézzük meg közelebbről, mit is üzen nekünk valójában ez a kormánydöntés, különös tekintettel annak második részére!

Legelőször is azt üzeni, hogy pedagógusoknak kell erkölcsre oktatni a gyerekeket, ergo mi szülők a kormány által alkalmatlannak nyilváníttattunk erre. Ez azért igen érdekes, mert tudvalevő, hogy az erkölcsi normák örökítésének elsődleges helye évszázadokra, (ha nem évezredekre) visszamenőleg a család. Úgy tűnik, hogy politikusainknak – sok egyéb mellett – ezt az évszázados szereposztást is sikerült megkérdőjelezni. Persze nem akarom azt állítani, hogy manapság minden család képes ezt a feladatát ellátni, azaz erkölcsösségre nevelni gyermekeit. Ugyanakkor meg vagyok győződve arról, hogy a mai magyar családok többsége még mindig becsületre, tisztességre neveli utódait, és ha ez a magyar társadalom jelenlegi erkölcsi állapotán nem tükröződik, az semmiképpen nem a családok hibája. Hogy kié, arra inkább majd a végén kanyarodnék vissza, addig azonban folytassuk a második érdekes következtetéssel.

Ott tartottunk tehát, hogy a család helyett a pedagógusok fogják gyermekeinket erkölcsre oktatni. De nem akármelyik pedagógus találtatik alkalmasnak erre a nemes feladatra, csak azok, akik erre vonatkozó képesítést szereztek. Nem elég tehát, hogy kormányunk alkalmatlannak találja a családokat az erkölcsi nevelésre, de a tanárok nagy részét szintén alkalmatlannak véli. Szüleim pedagógusként dolgozták végig munkáséveiket, édesanyám alsós nebulókat tanított, édesapám nevelőotthonban foglalkozott nem könnyű sorsú, így nem is könnyen nevelhető gyerekekkel. Szemtanúja voltam annak, hogy mind a ketten a maguk helyén és feladatkörében a tudásátadás mellett a tisztességre, erkölcsös viselkedésre való nevelést tekintették a fő feladatuknak. Úgy vélem, a sok év alatt nem kevés eredményt tettek le az asztalra ebben a vonatkozásban, feltehetően sok más pedagógussal egyetemben, miközben nem volt szakirányú (erkölcstani) végzettségük.  Úgy gondolom, hogy rájuk gondolva erkölcsi kötelességem visszautasítani a feltételezést, hogy erre a feladatra a pedagógusok csak „szakirányú végzettség” mellett lennének képesek.

Itt megint meg kell állnunk egy pillanatra, mert nem csak szakirányú végzettségről szól a rendeleti fáma, hanem „60 órás, a tárgyról szóló továbbképzés” is felkenhet valakit az etikai oktatásra.

No, ezt meg végképp felháborodva, minden becsületes, tisztességes ember nevében vissza kell utasítsam. Ha sem a család, sem a pedagógusok zöme nem alkalmas politikusaink szerint etikai oktatásra, akkor ki és miből gondolja, hogy egy 60 órás „továbbképzés” után bárki is alkalmassá válik erre? 60 óra alatt, tanteremben, tankönyvből elsajátítható az etikus magatartás? Az igazmondás, a törvénytisztelet, a becsületesség, a tolerancia, az erőszakmentesség, a hűség, a hazaszeretet, a tudás megbecsülése és szeretete, az idősek és a rászorulók tisztelete és a rájuk való odafigyelés, és még sorolhatnám, mi minden, ami az erkölcsösség részét képezi?

Ez a badarság csak olyan embereknek juthat eszébe, akiknek komoly értelmezési problémáik vannak az erkölccsel, erkölcsösséggel. És itt kanyarodnék vissza az elején feszegetett kérdéshez: ha a mai magyar társadalomban erkölcsi problémák vannak, az elsősorban a közélet, a politika, a politikai pártok tisztátalanságára, etikátlan viselkedésére vezethető vissza, nem a családok vagy a pedagógusok alkalmatlanságára. Azért van manapság az erkölcs a béka feneke alatt, mert a politikai köpönyegforgatás, a hazudozás, az emberek becsapása, hülyének nézése, a mutyizás, az állami vagyon és a közpénzek „baráti cégeknek” juttatása, a magánvagyonok ismeretlen forrásokból való gyarapítása, az off-shore-ozás (és még sorolhatnám mi egyéb) természetesnek, elfogadottnak, ad absurdum normálisnak számít politikusaink körében (hangsúlyozom, hogy pártállásra való tekintet nélkül). Kis hazánkban gyakorlatilag bármilyen, a fenti körbe tartozó nagy volumenű disznóságot el lehet követni, annak különösebb kockázata nélkül, hogy az embert rács mögé juttatná az igazságszolgáltatás gépezete, amelynek erkölcsi szilárdsága egyébként maga is sokszor erősen megkérdőjeleződik.

Honnan veszik a bátorságot ezek után tisztelt honatyák, politikusok, miniszterek és egyéb államférfiak, hogy erkölcsről, etikáról megnyilvánuljanak, erkölcsi kérdésekben állást foglaljanak, ítélkezzenek, valamint erkölcsi oktatás szervezésében (különös tekintettel a teljesen abszurd 60 órás gyorstalpalót) jeleskedjenek? Vagy stílszerűen kérdezzem úgy, hogy honnan veszik az erkölcsi bátorságot?

Szerző: Tűnődő  2013.03.06. 10:47 13 komment

Üdv a harmadik évezredben! (Gondolat 2012)

Könyvrendelés

E-book vásárlás

Egy menedzser tűnődései (Gondolat 2011)

Könyvrendelés

E-book vásárlás

A bejegyzés trackback címe:

https://egymenedzsertunodesei.blog.hu/api/trackback/id/tr245119351

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vilmos Sándor 2013.03.07. 09:33:56

Nem-e ezen a tolvaj, ganaj, mocskos rabló gazemberekből álló antidemokratikus, feudálfasiszta qrmányon kéne kezdeni az erkölcstan oktatását?
Kezdjük az ötödik parancsolattal, folytassuk a hetedikkel. Ezek nem vonatkoznak a zorbán-qrmányra? A kilencedik sem, mert megsértenék vele dájcsfúrertamást,/a Teremtő éltesse sokáig a kőbányában, havi 47.000.-ért!/ a tizedik meg végképp nem vonatkozik a napszemüveges kisebbségi behajtókkal bűvészkedő orban-csürhére és az egész fideSS-bagázsra!

Sz.Zoli 2013.03.07. 12:08:04

@poszter
"Legelőször is azt üzeni, hogy pedagógusoknak kell erkölcsre oktatni a gyerekeket, ergo mi szülők a kormány által alkalmatlannak nyilváníttattunk erre"

Gondolatmenetedben az erkölcstant kicserélve bármilyen tantárgyra, mindenben a szülő alkalmatlansága a végeredmény - ez nyilván nincs így. Ugyanis logikai hibás a következtetésed, kedves poszter.

Az iskolában pedagógusok tanítanak - ez gondolom számodra sem újdonság. Végzett közgazdászként vagy kertészmérnökként nem taníthatsz, hiszen nincs meg a pedagógusi képesítésed (vö. szükséges feltétel fogalma). Ugyanakkor ebből a tényből hatalmas tévedés levonni azt a következtetést, hogy ha nem vagy pedagógus. akkor eleve alkalmatlan lennél a tanításra.
Márpedig Te pontosan így gondolkodtál.

Amit a továbbiakban leírsz, ezen a hibás tézisen alapszik, tehát felesleges cáfolni.

A 60 órás továbbképzés meg csak arra kell, hogy a tantárgy felépítését és követelményeit (végülis van alaptanterv, vagy mi) megismertessék az azt tanítókkal.

Abban egyetértünk: rég rossz, ha csak az iskola próbálja erkölcsre tanítani a gyerekeket.
Szerintem ennél csak egy dolog rosszabb: ha az iskola sem...

toronado 2013.03.07. 12:22:57

Sz.Zoli 2013.03.07. 12:08:04
@poszter
Abban egyetértünk: rég rossz, ha csak az iskola próbálja erkölcsre tanítani a gyerekeket.
Szerintem ennél csak egy dolog rosszabb: ha az iskola sem...

Teljesen igaza van, és annyira egyszerű a dolog lényege, hogy "egymenedzsernek" erősen félre kellett nézni, hogy kisiklassa a normális gondolkozást, de hát csak így tudta felszabadítani a Vilmos Sándorok energiáit.
És ezeknél az egymenedzserekmél ez a cél.

blöff 2013.03.07. 14:42:59

megvan az erkölcstanári vizsgááám! végigpuskáztam az egészet! :-)))

Tűnődő 2013.03.07. 15:13:22

Kedves Sz.Zoli, Toronado

Nagy tisztelettel olvastam a véleményeteket, amelyet ezúton is köszönök (bár toronado "ritka buta cikk" illetve "hogy kisiklassa a normális gondolkozást" hozzászólásainak stílusa igen alpári, látszik, hogy stilisztikából még van mit tanulnod kedves Toronado, de ezt most hagyjuk).

Szintén nagy tisztelettel szeretném jelezni, hogy sajnos nagyon tévedtek. Ugyanazt a tévedést követitek el, mint azok, akik az erkölcstan óráról döntöttek. Azt gondoljátok, hogy az erkölcs tantárgyasítható. Sajnos nem az!

@Sz.Zoli: Az erkölcsöt nem lehet akármelyik tantárgyra kicserélni, ahogy írtad. A matematika, fizika, biológia, stb. tantárgyasítható, azaz objektív módon elmagyarázható egy nebulónak, hogy ezt a feladatot így lehet megoldani, ez az információ korrekt, amaz meg téves.

Az erkölcs ugyanakkor magatartásformák összességéből áll össze. Példamutatásra épül. Hiába mondod el valakinek, hogy mondjon igazat, ne lopjon, stb. ha közben te magad nem azt teszed. Ha azt látja a gyermek tőled, hogy igazat mondasz, nem lopsz, befizeted az adódat, tisztelettel bánsz a szomszéd idős nénivel és nem le"vénhülyézed", akkor feltehetően ő is ezt fogja követni. De csak akkor, ha tőled is ezt látta, az sajnos nem elég, ha egy tanórán elmondod neki, hogy ez miért fontos. Ha a helyes magatartásmintát látja az a gyerek, akkor a tanórán való erkölcsi mesélés nem mond neki újat. Ha nem ezt látja, akkor jó esetben tesz rá, rosszabb esetben kiröhögi, mint a szexuális felvilágosítás órákat.

Na ezért nem lehet az erkölcsöt tanórán tanítani. A családban, meg az iskolában példát lehet mutatni (szülőként, meg tanárként), csakhogy ehhez nem képesítés, vagy továbbképzés szükséges, hanem az, hogy magunk is úgy éljünk, helyesen, erkölcsösen.

Az általad írt bonmot-t tovább fejlesztve tehát: Rég rossz, ha csak az iskola próbálja erkölcsre tanítani a gyerekeket. Még rosszabb, ha az iskola sem. A legrosszabb, ha a helyes, erkölcsös, példamutató viselkedés helyett az iskolában tantárgyként próbáljuk meg tanítani és ezzel "kipipálni" a dolgot.

@Toronado: a Vilmos Sándor féle fröcskölődést én sem szeretem. Tévedés azt feltételezned rólam, hogy mondadómmal ezeket a negatív energiákat akartam felszabadítani. Viszont kizárni sem tudom sajnos, hogy értelemesen, kulturáltan elmondott gondolataim ilyeneket is kiváltsanak. Gondolom látod, hogy a net tele van ilyen kirohanásokkal. Hozzéteszem, hogy még mindig jobb, ha ilyen formában jön elő, mint az utcára vonulva, kukákat borogatva, autókat gyujtogatva.

Tűnődő 2013.03.07. 15:13:59

@blöff: Ez jó poén volt! :-))

Sz.Zoli 2013.03.07. 16:11:51

@blöff:
Bearanyoztad a napomat, köszönöm!

@Tűnődő:
A tantárgycserés példával csak azt akartam megmutatni, hogy senki nem nyilvánít senkit alkalmatlanná azzal, ha bevezetnek egy erkölcsi nevelést célzó princípiumot. Idézett mondatodból az derült ki ugyanis, hogy ennek ellenkezőjét érzed, a továbbiakból pedig az, hogy mindez mélységesen felháborít. Mondanivalóm lényege az volt - bár lehet, hogy nem fejeztem ki elég érthetően, hogy felháborodásod alaptalan.

A válaszodhoz:
Igazad van, az erkölcs tényleg más, mint a többi tantárgy. Más tantárgynál a megszerzett tudást kell visszaadni, az erkölcs esetén ez kevés: lelkiismeretet nem lehet tanítani, főleg nem kamaszoknak.

Mindezt kimondva, mégsem érzem feleslegesnek az erkölcstan nevű tárgyat. A szóbanforgó szabályokat ugyanis meg lehet tanítani, mint a társadalmi együttélés minimumát. A gyerek fel tudja fogni, hogy ezek az elvárások a társadalom részéről vele szemben.

Azzal is egyetértek, hogy ideális az lenne, ha minden gyerek otthonában, szűkebb lakókörnyezetében és az iskolában is csak etikus viselkedést, pozitív példákat látna. Ebben nőne fel, ezt tekintené természetesnek, és azt is látná, hogy a normaszegnek azonnali következményei vannak.
De persze a mi társadalmunk messze van az ideálistól, a valóság az, hogy sok gyerekre egyáltalán nem jut figyelem (már a szüleikre sem jutott, hiszen a lakótelep-építések "kulcsos gyerek" generációja adja ma a kis- és középiskolások szüleit), és a gyerekek vagy nem is ismerik az erkölcs "örök" szabályait.

És itt van az erkölcs tanításának létjogosultsága: mindenki ismerje meg az alapvető szabályokat, az is, aki nem látott ezeken alapuló példát - vagy látott, de nem értette abban a helyzetben a másik viselkedését.

Ahhoz, hogy ezek a szabályok ne külső kényszerek legyenek, hanem internalizálódjanak, valószínűleg tényleg kevés az iskolarendszer. De még külső elvárásként is messze többet érnek, mint ha helyettük semmi sincs.

darthvad 2013.03.07. 17:15:08

Szerintem ez a kötelező erkölcstanóra csak egy darab abból a legóból ami most itt készül az országban.
Az összképből számomra egy új társadalmi rend formálódik ki: feudális kapitalizmus.

Egyházzal összefonódó szűk politikai-gazdasági-ideológiai hatalom bebetonozása zajlik.

toronado 2013.03.07. 18:04:50

Kedves Tűnődő!
Tűnődő 2013.03.07. 15:13:22
Kedves Sz.Zoli, Toronado

"Nagy tisztelettel olvastam a véleményeteket, amelyet ezúton is köszönök (bár toronado "ritka buta cikk" illetve "hogy kisiklassa a normális gondolkozást" hozzászólásainak stílusa igen alpári, látszik, hogy stilisztikából még van mit tanulnod kedves Toronado, de ezt most hagyjuk)."

Ne hagyjuk, ez bizony kifejezetten buta cikk!!!

És hogy miért erre itt a példa:
" Azt gondoljátok, hogy az erkölcs tantárgyasítható."

Ha kíváncsi arra, hogy én mit gondolok, kérdezze meg, és ne helyettem gondolkozzon, főleg ilyen bután ne.
Egy szóval sem mondtam, hogy az erkölcs "tárgyiasítható" Ezzel szemben azt gondolom, hogy tanítható. Ha jól értem a maga szülei is ilyesmit műveltek mások gyerekeivel, ezzel szemben a korrekt logikus gondolkozást, érvelést nem örökítették át magára, a saját gyermekükre.
Egyébként kiváncsi lennék mit szólnak/szólnának a szülei a cikkéhez.

brunn 2013.03.07. 18:10:27

Tűnődő bejegyzésével közel azonos a nézetem. Annyit hozzá teszek, a "Honnan veszik a bátorságot.." kezdetű költői kérdésre, hogy honatyáink (élükön a Vezérrel) nem bátorságot vesznek, hanem csak egy újabb erkölcstelenséget követnek el, amikor nekünk erkölcsről papolnak.

Tűnődő 2013.03.07. 19:18:52

@toronado: Nem, kedves Toronado, az én szüleim nem tanították az erkölcsöt, hanem igyekeztek erkölcsi példát is mutatni, miközben tanítottak (számtant, olvasást, írást, stb.). Ez nagyon nagy különbség!

A példamutatásukkal véleményem szerint nekem is sikerült sok mindent átadniuk, amit jól illusztál, hogy még mindig tisztelettel beszélek itt önnel (ha már mindenképpen magázódni akar, ám legyen), annak ellenére, hogy ön folyamatosan alpári stílust, illetve személyeskedő kijelentéseket enged meg magának. Ugyanakkor egyetlen értelmes gondolatot eddig nem volt képes megosztani itt velünk (ha már korrekt, logikus gondolkozásról beszélgetünk), ennek megfelelően jó lenne valami ilyesmit is olvasni itt öntől, a szemléyeskedésen túlmenően.

Egyébként nem azt írtam, hogy az erkölcs "tárgyiasítható", hanem azt, hogy "tantárgyasítható" és azért írtam ezt, mert a hozzászólásából ezt tűnt ki (meg Sz. zoli-éból is). Sz.zoli egyébként utána korrekten, kulturáltan le tudta írni, mire gondolt, személyeskedés nélkül. Önnek sem ártana valami hasonlóra kísérletet tenni.

Tűnődő 2013.03.07. 22:45:41

@Sz.Zoli: Természetesen az erkölcsi szabályokat egy tanóra keretében el lehet mondani. Ebben nincs vita köztünk. Azonban abban van, hogy ennek milyen hatása lehet. Amennyiben a gyerek azt látja, ami a közéletben körülöttünk folyik, akkor sajnos hiába hangzik el egy tanóra keretében néhány erkölcsi szabály, a tisztátalan közélet kontrasztja miatt az annyit fog jelenti csak, mint halottnak a szenteltvíz. Írásom fő üzenete éppen ez: politikusok arról beszélnek, hogy az erkölcstelen magatarás sokba kerül az államnak, és tenni kellene valamit, ugyanakkor az erkölcstelenség fő oka, melegágya, táptalaja éppen maga a politika, a közéélet. És ezen sajnos néhány iskolai erkölcsóra nem fog változtatni semmit sem.

Talán ha az országházban is tartanának erkölcstanórákat, az esetleg segítene valamit. :-)
süti beállítások módosítása