Rádióműsort hallgatok, november 7-én. Természetesen arról van benne szó, hogy valaha ezen a napon ünnepeltük a Nagy Októberi Szocialista Forradalom évfordulóját. A műsorvezető várja, hogy a hallgatók betelefonáljanak és elmondják a témával kapcsolatos gondolataikat, véleményüket.

Kellemes hangú, kulturált beszédű hölgyet kapcsolnak be. Bemutatkozik, egy nagyon híres magyar vezetéknevet visel, mint később kiderül, nem véletlenül. Andrássy Gyula, hajdani magyar miniszterelnök unokáját tisztelhetjük személyében.

Hosszú monológ következik arról, hogy a hölgynek rossz emlékei vannak november 7-éről, amely véleménye szerint erőltetett, izzadságszagú ünnep volt. Hiányzott belőle az őszinteség és az emelkedett hangulat. Ezt még gyerekfejjel is érezte szinte mindenki. Ebben – azt hiszem – alapvetően sokan egyet tudunk vele érteni. Utána átkerül a szó arra, hogy az 1917-es szovjet forradalmat Magyarországon is egy hasonló esemény, a Tanácsköztársaság követte. A bolsevik hatalomátvétel sokakat, így az Andrássy családot is rosszul érintette. Tanulatlan, műveletlen parasztok és munkások vették át a hatalmat, mondja a hölgy, amelyet arra használtak, hogy elvegyék mások vagyonát. Ez borzalmas és megbocsájthatatlan tett volt, alkot ítéletet. Véleménye szerint azért is a Tanácsköztársaság okolható, hogy a trianoni békeszerződés részeként az ország elvesztette területének jelentős részét. A műsorvezető alig-alig szakítja meg a véget nem érő monológot, akkor is csak azért teszi, hogy egy-két szóval helyeseljen, mindenben egyetértsen. Pedig szerintem lenne mit kérdezni, lenne miért – legalább egy kicsit – vitatkozni.

Szeretném rögvest leszögezni, hogy általában távol áll tőlem mindenféle erőszakos megmozdulás, nevezzük akár felkelésnek, akár forradalomnak. Nem azért, mert úgy gondolnám, hogy adott esetben ne lehetne szükség ilyen módon fellépni egy rosszul működő rendszer megváltoztatásáért, vagy egy elnyomó hatalom ellen. Sokkal inkább azért, mert a történelemből azt tanultam meg, hogy az ilyen forradalmi fellépések a lehető legritkább esetben jelentettek valódi alternatívát, hoztak igazi változást, valóban működő, a korábbinál jobb megoldást.

Elmondható ez többek között a Tanácsköztársaságról is. Sokat hallottunk arról, hogy ez a rendszer mit adott a nincstelen munkásoknak, parasztoknak, nélkülöző gyerekeknek. Ugyanakkor nyilvánvaló hibákat is elkövetett. Hiba (sőt bűn) volt például a „nép nevében” embereket mindenüktől megfosztani, őket táborokba hurcolni, legyilkolni, ugyanakkor másokra hatalmat testálni, őket hivatalok, vállalatok élére állítani, függetlenül attól, hogy alkalmasak voltak-e e feladatok ellátására vagy sem. Ezzel ugyanis ez a kezdeményezés diktatórikus alaphangot kapott, mellyel hasonló reakciót váltott ki, azaz gyakorlatilag a születése pillanatában halálra is ítéltetett.

Miközben azonban teljes joggal helytelenítjük és elítéljük mindazon hibákat és bűnöket, amelyek 1919-ben elkövettettek, hajlamosak vagyunk nagyon fontos dolgok felett átsiklani. Azon nevezetesen, hogy miért is került sor a bolsevik forradalomra. Az Andrássy unokát hallgatva az a benyomás alakul ki az emberben, hogy egyszer csak jöttek a csúnya, tanulatlan, műveletlen parasztok és munkások, gondoltak egyet és szegény gazdagoktól elvették minden vagyonukat. Valljuk meg, ez igen szubjektív, igen egyoldalú interpretációja az eseményeknek.

Nézzünk egy másik interpretációt! Anyai nagyanyám, akit nagyon szerettem, ekkoriban volt kisgyerek. Bár nagyon jó eszű lány volt, mindössze két elemi osztályt járhatott ki. Hiába végzett kitűnő eredménnyel, nem tanulhatott tovább, mivel 8 éves korától neki is dolgoznia kellett, hogy a család valahogy megéljen, miután édesapja, az én dédapám odaveszett az első világháborúban. Másokhoz hasonlóan neki is napszámba kellett járnia, keményen robotolnia, hogy összejöjjön a család betevője. Keményen dolgozott, mégis alig volt valamije egész életében. Munkájának gyümölcse zömmel mások vagyonát gyarapította.

Műveletlen volt nagyanyám? Tanulatlan parasztember? Vagyontalan senki? Igen, az volt, kétségtelenül. Pedig okos volt, jóérzésű és tehetséges. Volt alkalma tanulni, hogy ne legyen tanulatlan és műveletlen? Nem volt alkalma. Volt lehetősége javakat szerezni, vagyont felhalmozni? Nem volt lehetősége. Hogyan törhetett volna hát ki a tanulatlanságból, műveletlenségből és szegénységből abban a világban, ahol neki és a hozzá hasonlóknak jóformán semmi sem jutott? A válasz rövid és egyszerű: sajnos gyakorlatilag sehogy sem törhetett volna ki!

Ugyanakkor a nagypolgárok és arisztokraták számára minden lehetőség adott volt tanulásra, művelődésre és gyarapodásra, akár érdemesek voltak rá, akár nem. Ha az én nagyanyám hasonló lehetőségekhez jutott volna, kiváló képességei alapján vajon mire vihette volna? Általánosítva a kérdést, ha a sok jó képességű, de szegénysorból származó gyerek megfelelő lehetőségekhez jutott volna, vajon később felvehette volna-e a versenyt tudásban, műveltségben, ízlésben az arisztokrata és nagypolgári leszármazottakkal? A kérdés költői, hiszen azóta sokat változott a világ és emberek millióinak példáján láttuk, hogy a képességek a döntőek és nem származás. Megfelelő lehetőségek birtokában a jó képességű, de szegény származású emberek sokkal többet érhetnek el tudásban, műveltségben, ízlésben, mint az előkelő származású, de kevésbé jó képességűek.

Igazságos volt-e akkor ez a világ, amelyre Andrássy unokája oly sok nosztalgiával visszaemlékszik? A válasz megint rövid és egyszerű: nem volt igazságos, és az Andrássy unoka által szintén sok nosztalgiával emlegetett arisztokrata illetve földbirtokos nagypapák és nagymamák kevés kivételtől eltekintve semmit nem tettek azért, hogy valamivel igazságosabb legyen, a műveletlen, tanulatlan nincstelenek számára valamivel élhetőbb legyen, nekik kicsit több jusson. Tökéletesen érthető és jogos tehát, hogy a tanulatlan, műveletlen és nincstelen parasztok és munkások változtatni akartak. Változtatni akartak egy olyan rendszeren, ahol az anyagi javak, valamint a különféle jogok és lehetőségek rendkívül egyenlőtlenül és igazságtalanul, a tényleges emberi teljesítményektől teljesen függetlenítetten voltak elosztva. Ezért került sor a proletár forradalmakra.

A változtatás szándékának jogossága tehát elvitathatatlan. Még akkor is az, ha a későbbiekben, a megvalósítás során ezek a forradalmak mindenféle ideológiákra hivatkozva súlyos hibákat követtek el, olyanokat, amelyek következtében az általuk kitalált rendszerek még rosszabbak, még igazságtalanabbak lettek, és még kevésbé működtek, mint amely ellen küzdöttek. Ne essünk azonban abba a hibába, kedves Andrássy úrhölgy, hogy ezen hibákra hivatkozva visszamenőlegesen felmentést adunk a grófoknak, báróknak, földbirtokosoknak, gyártulajdonosoknak, nagypolgároknak az általuk elkövetett ugyancsak számos és súlyos hibáért.

És még valami! Annyira meg azért legyünk már objektívek, hogy belássuk, Trianon nem a Tanácsköztársaság kommunista bűnei, hanem az Osztrák-Magyar Monarchia szomszédos országokkal és népekkel szembeni helytelen politikája és a háborúban játszott szerepe miatt sújtotta az országot.

(Fenti írás szerepel a szerző nemrégiben Üdv a harmadik évezredben címmel megjelent kötetében.)

Szerző: Tűnődő  2012.11.08. 06:00 6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://egymenedzsertunodesei.blog.hu/api/trackback/id/tr514885343

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pali923 2012.11.12. 08:31:57

Jár legalább egy like! :)
Csak annyit tennék a trianoni részhez, hogy ha ismernék a történelmet az ilyeneket kijelentő hölgyek/urak, akkor szerencsétlen Károlyi szobrait sem hurcolnák ide-oda.

fifibá55 2012.11.12. 08:44:20

Jó volt olvasni a posztot, köszönöm.
Az a mondás, hogy a magyarok mindig átesnek a ló túlsó oldalára, történelmünkben is jól nyomon követhető.

Tűnődő 2012.11.12. 23:17:22

@fifibá55 és pali923:

Köszönöm!

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2012.11.27. 11:12:43

Riasztó szamárságok vannak a posztban.
Nem akarok rendszerváltás utáni könyvekre hivatkozni - ha már november hetes nosztalgia egy menedzser részéről -, úgyhogy nyugodtan elővehetjük
Ránki György, Hajdu Tibor: A két világháború közötti Magyarországról című 1984-es könyvét, ahol ezt, amiről a poszt értekezik (ami egyszerűsítve de nem torzítva a tudás monopóliumáról szól) nemes egyszerűséggel hülyeségnek minősítik. (Miképp az is, és ez már 84-ben is világos volt.)
Továbbá érdemes elolvasni Klebelsberg Kunó cikkeit arról a küzdelemről, hogy a népiskolák indításakor mennyiben játszott szerepet a szegénység és mennyiben a maradi tökéletlenség abban, hogy alig jártak oda a gyerekek.
Nincs semmi kedvem és energiám a többi tételt pontról pontra elemezni, adnék néhány könyvcímet - megjegyezve, hogy kifejezetten viccesnek találom, hogy egy menedzser tollából - aki pontosan az önmegvalósítás képviselője manapság - ilyesmit lehet olvasni, hogy a szegénység mekkora akadály, hiszen a tehetség mindig utat tör ugyebár...

Ránki György, Hajdu Tibor: A két világháború közötti Magyarországról
Mítoszok, legendák, tévhitek a 20. századi magyar történelemről, szerző: Romsics Ignác (szerk.)
Tudomány, kultúra, politika: Gróf Klebelsberg Kuno válogatott beszédei és írásai. Glatz Ferenc
Padovától Trianonig.Ormos Mária
Raffay Ernő: Trianon titkai

Tűnődő 2012.11.27. 13:51:43

@Deak Tamas:

Szerintem meg az a riasztó, hogy valaki ennyire semmibe vesz tényeket, kedves Tamás. Az én nagymamám története tény. Szeretett volna tanulni, esze is volt hozzá, mégsem tudott, mert dolgoznia kellett. Lehet, hogy elvileg járhatott volna iskolába, gyakorlatban mégis el volt zárva tőle. És nem "töketlenségből és maradiságból", ahogy írod, hanem bizony anyagi okokból. Mint ahogyan még ma is sokan el vannak zárva a tudástól, a szegénység miatt. Szerintem menj el vidékre, nézz körül. Szándékosan nem azt mondom, hogy nézz körül nálunk szegényebb országokban és kontinenseken (bár az lenne csak igazán tanulságos, mondjuk Indiában, Etiópiában), hanem azt, hogy nézz körül Magyarországon, az Alföldön, Miskolc környékén, stb. Ha azt mondod, hogy a két világháború között a szegénység nem zárt el tömegeket a tudástól, illetve ma sincsen már ilyen jelenség, akkor egész egyszerűen vak vagy a tényekre. A tudás megszerzése ma sem könnyű, ma is sok pénz kell hozzá, főleg, ha minőségi tudásról beszélünk. Nagyszüleink korában pedig pláne így volt, tekintve, hogy az anyagi különbségek sokkal markánsabbak voltak. Mint menedzser, tisztában vagyok azzal, hogy az önmegvalósítás mit jelent és mennyire fontos. Az is világos, hogy manapság több a lehetőség az önmegvalósításra, mint régebben (erről írtam is az egyik bekezdésben). De az, hogy a "tehetség mindig utat tör magának", nos ha már "hülyeségekről" beszélünk, akkor ez az. Erre tengernyi tehetséges ember élete a példa, akik utat törtek maguknak, de ezt főleg a szerencséjüknek köszönhetően tudták megtenni, és ezt igen sokszor hangsúlyozták is. Még manapság is, amikor tehetségkutató versenyek, alapítványok, diákhitelek és isten tudja még mik segítik a tehetségek megtalálását és kitörését, rengeteg tehetség elsikkad, anyagi okokból. Aki ezt nem látja, nem ebben a világban él, kedves Tamás.

Homo apoliticus 2012.11.28. 10:57:28

Hello !

Én tudom, hogy mit jelent a november 7.-e dilemmája, hiszen azon a napon házasodtam:)
süti beállítások módosítása