Évekkel ezelőtt találkoztam először a domború talpú cipőkkel. Egy viszonylag rangos, elegáns rendezvényen ékszerek és luxusautók mellett MBT cipőbemutató szórakoztatta a nagyérdeműt. Hozzám is odajött egy kislány és hosszasan ecsetelte a különleges talp előnyös élettani vonatkozásait, a hát- és derékfájásra gyakorolt jótékony hatását. Roppant meggyőző volt, utólag is be kell vallanom. Hogy mégsem vettem azonnal mindjárt két párat a furcsa talpú lábbeliből, annak két oka volt. Az egyik éppen a furcsasága, a másik pedig az ára.

Azzal nem volt probléma, hogy többé-kevésbé logikus magyarázatot találjak a magam számára, miért lehet egészséges egy ilyen viselet. Arról azonban már nem sikerült meggyőznöm magam, hogy az MBT cipő esztétikai értelemben is előnyös lehet a viselője számára. Én, aki szeretem a szép, elegáns dolgokat, legalábbis nem tudtam elképzelni, amint ebben a kissé bumfordi, szépnek jóindulattal sem nevezhető alkalmatosságban járok-kelek.

Hát még, amikor a kislány elárulta a cipő árát is! A hagyományos cipők sem mondhatók olcsónak, az ehhez képest háromszoros ár hallatán szó szerint csak hápogni tudtam. Értem én, hogy jótékony hatású – füstölögtem magamban – ,  de hogy ennyibe kerüljön?!.  A kislánynak megköszöntem, hogy foglalkozott velem, és megígértem, hogy elgondolkozom a dolgon.

Mondanom sem kell, hogy úgy kiment a fejemből az egész, mint annak a rendje. Hónapokig nem jutott eszembe, mígnem az egyik nagy budapesti bevásárlóközpontban ismét találkoztam az MBT cipőkkel. A cég az egyik legfrekventáltabb helyen nyitott óriási alapterületű üzletet, népes személyzettel, figyelemfelkeltő marketingkörítéssel. Olyan sokan és oly nagy vehemenciával kínálták a csodacipőt, hogy szinte kitérni sem lehetett előlük. Ismét meghallgathattam a cipő elméletét és gyakorlatát, valamint előnyeit taglaló előadást, kellően megspékelve orvostudományi szakkifejezésekkel, bizonyító erejű tényekkel, meggyőző számításokkal a cipő viselője által megtakarítható költségekről.

Venni ugyan ismét nem vettem az életembe így már második alkalommal is meglehetősen erőszakosan betolakodó cipőből, de ez az újabb élmény arra mindenképpen jó volt, hogy az interneten utánanézzek a dolognak. Masai Bearfoot Technology, azaz Maszáj Mezítlábas Technológia – ezt találtam a keresés során. A cipő fejlesztője, Karl Müller svájci mérnök fejében állítólag a Kenyában élő, pásztorkodással foglalkozó maszáj törzs láttán fogant meg a gondolat. A maszájok nem ismerik a cipőt – olvastam a leírásban – mezítláb járnak, aminek nagyon komoly pozitív élettani hatásai vannak, úgymint nem sorvadnak el a lábizmok, nem terhelődnek az ízületek, szabályos és egészséges a testtartás, nincs hátfájás, derékfájás és egyéb nyavalyák. Egyszerű a dolog, készítsünk hát olyan cipőt, amely modellezi a mezítlábas járást! Ebből az egyszerű, ámde nagyszerű ötletből született az MBT cipő.

Szó, mi szó, fogékony lévén a racionalitásra, a logikára, az empíriára, igencsak meggyőzőnek találtam a feniteket. Megkérdeztem ezért néhány ismerőst is, akiknek a lábán láttam az „anticipőből”. Ugyan nem volt mindegyik elragadtatva, de a többségük pozitívan nyilatkozott. Ezért már-már komolyan kezdtem foglalkozni azzal a gondolattal, hogy vásárolok egyet a mágikus hatású lábbeliből. Az említett nagy bevásárlóközpontban tett soron következő látogatásom alkalmával azonban meglepve tapasztaltam, hogy az MBT bolt eltűnt, nyom nélkül. Irány ismét a net, keressük meg, hová lettek! Meg is találtam őket, és megnyugodva konstatáltam, hogy maradt még több, egészen jó helyen található üzletük. Előbb-utóbb majd csak betérek az egyikbe – gondoltam.

A történet ezen a ponton azonban nem várt fordulatot vett. Évekig tartó tervezgetést, gondolkodást követően 2010 tavaszán sikerült eljutnom Kenyába, a Masai Mara nemzeti parkba. A szavanna szépségeiről korábban már részletesen beszámoltam, mint ahogy arról is, hogy helyi idegenvezetőnk vezetésével alkalmunk volt megnézni egy igazi, hamisítatlan, mindenféle kirakatelemtől mentes maszáj falut, maszáj pásztorokkal, aszonyokkal és gyerekekkel. Mindent láttunk, ami maszáj, szép piros ruhákat, saját készítésű ékszereket, botokat, szobrocskákat, oroszlánfog amuletteket, tűzgyújtó szerszámokat, azaz tényleg mindent. Egyetlen dolgot kivéve, nevezetesen sok mezítlábas maszájt. A maszájok egy része – főleg a nők – ugyan tényleg mezítláb volt, a férfiak zöme azonban egyszerű, sima vízszintes talpú bőrsarut kötött a lábára.

No, ezen aztán különösen elgondolkoztam. Lehetséges, hogy a jól hangzó történet a z MBT technológia születéséről nem egyéb, mint marketing maszlag? Lehet, hogy semmi köze a maszájokhoz? Sőt, lehetséges, hogy a cipő nem is annyira előnyös, mint sugallják? Hazatérvén Kenyából erős kísértést éreztem, hogy egy blogban mindezt kifejtsem, aztán meggondoltam magam. Hogy jövök én ahhoz – kérdeztem magamtól – hogy megkérdőjelezzem az MBT cég által mondottakat, csak azért, mert maszáj vendéglátóink többségének lábán hagyományos bőrsarut láttam?

Az elbizonytalanodás arra azonban mindenképpen elég volt, hogy ne vegyek MBT cipőt, máig nincs ilyenem. Az utóbbi idők történései alapján pedig attól tartok, hogy már soha nem is lesz. 2011. augusztus elején jelent meg ugyanis a hír, hogy az MBT cipők importőre jogutód nélkül megszűnt. Állítólag azért, mert a svájci cég felmondta az MBT cipők forgalmazására kötött szerződést. Van ugyan egy új cég, amely a jövőben behozza majd a cipőket Magyarországra, ez a cég azonban elutasítja a forgalmazó üzletek által továbbított szavatossági igényeket, mondván, hogy azok a megszűnt céget terhelik, annak a felelőssége (lett volna) a hibás cipőket kicserélni. Hibás cipő márpedig szép számmal van, a hírt közlő internetes hírportál legalább 120-ról biztosan tud. Ezek mindegyikénél a poliuretán „köztalp”, mondhatnánk a cipő lelke, hajlamos berepedezni, morzsolódni, ez pedig komoly talpgyártási hibára utal.

Talpgyártási hiba egy olyan terméknél, amelynek a lényege éppen a talp? A szavatossági felelősség elmismásolása egy olyan terméknél, amelynek ára ma is jellemzően 50 ezer forint felett van? Jogutód nélkül eltűnő importőr, amelynek helyébe ugyan másik lép, de az meg nem ismeri fel, hogy a negatív reklámot megelőzendő, saját üzleti érdeke lenne a panaszosoknak segíteni, és a gyártó felé a szavatossági igényt érvényesíteni? Ez egyébként elég logikus is lenne, valljuk meg, hiszen a termékéért minden gyártó szavatossági felelősséggel tartozik, és ez alól - ha még hosszú ideig akar gyártásból megélni – egyiknek sem tanácsos kibújni, ha nem akarja elveszteni a vásárlók bizalmát.

Nálam itt ér véget az MBT sztori. Túl sok ez az én racionális, szkeptikus lelkemnek, most már biztosan nem fogok MBT cipőt venni. Majd nyaranta inkább sokat járok mezítláb. És közben arra gondolok, hogy valaki Micsoda Bombajó Talpbizniszt csinált a csodacipőkkel …

(Fenti írás szerepel a szerző nemrégiben Üdv a harmadik évezredben címmel megjelent kötetében.)

Szerző: Tűnődő  2012.11.15. 06:00 18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://egymenedzsertunodesei.blog.hu/api/trackback/id/tr354902657

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Biscione · http://axl-zizzenetek.blogspot.com/ 2012.11.18. 10:22:21

Egy ismerősöm vett egyet és az első hosszabb sétán derült ki számára, hogy ebben külön meg kell tanulni járni. Erre egész egyszerűen úgy jött rá, hogy rettenetesen nagyot esett. A cipő azóta a szekrényben pihen.

IBS 2012.11.18. 16:15:21

Az új forgalmazó átvette a korábbi cég garanciális felelősségét is, de még a hibás mennyiséget sem titkolja: hu.mbt.com/Header/News/August-2011/FELHIVAS.aspx

Lehet, hogy a cipő tényleg egy át....ás, de a honlapot illik megnézni.

coni 2012.11.19. 15:23:59

Nagyon sokan mondták akik gerinc problémájuk miatt vettek ilyen cipőt, hogy nagyon sokat segített nekik.
Arra azonban figyelni kell, hogy lassan kell hozzá szokni a viseléséhez, különben kikészíti a bokát. A Shollnak is van hasonló árban, évek óta nem volt gondom vele.
Állítólag van akinek rendbe jött a porckorong sérve tőle (nem a reklám helye, gerinc tornán mondta az egyik sorstárs) bár szerintem a torna többet segít.

roqfort 2012.11.22. 22:04:26

Jó sztori. Ez az MTB nekem is mindig gyanús és drága volt. A tesóm vett egyet, nem sokat láttam rajta. Én biztosan nem veszek már. Inkább kijárok futni. Sima sportcipőben.

2012.11.24. 00:18:00

@coni:" Állítólag van akinek rendbe jött a porckorong sérve tőle"

Ezt a hülyeséget!

Tűnődő 2012.11.24. 11:56:37

@IBS: Ez az írás, ahogy meg is jelöltem a végén, a 2012 áprilisában megjelent könyvemben szerepel. Eredetileg 2011. agusztus 5-én írtam. Akkor még az új forgalmazó nem vette át az előző garanciális kötelezettségét, illetve nem ismerte el, hogy a cipőkkel hiba lenne. Erről szólt a cikk. Nyilván a későbbiekben felismerték, hogy öngólt rúgtak, ennek tudható be az általad hivatkozott honlap megszületése. Köszönöm, hogy felhívtad erre a figyelmet. Annyit jegyeznék még meg, hogy a honlap szerint az MBT cipőt hamisítják, és a hamistványok "megtévesztésig hasonlítanak az eredetire, de silány minőségűek". Magyarul a forgalmazó látszólag elismeri a minőségi problémákat, valójában implicite azt mondja, hogy a silány darabok, amelyekkel a minőségi gondok vannak, valójában hamisítványok. Azért ez is ügyes, valljuk meg!

Tűnődő 2012.11.24. 11:59:54

@Könnyen elkaptuk, uram!:

Egyet kell értsek veled. A porckorongsérv azért alakul ki, mert a csigolyák közötti porckorongok elkopnak, és a csigolyák összenyomják a betüremkedő idegeket. Én is kötve hiszem, hogy az MBT cipőtől ez a probléma megoldódna, azaz az elkopott porckorong "visszakopna", vagy "visszanőne".

coni 2012.11.24. 12:02:41

Kérlek írd meg, hogy Neked hogyan jött rendbe a porckorong sérved, mert én szívesen megmutatom Neked a a 10 évvel korábbi és a jelenlegi gerincemről készült felvételeket. Nyilván a műtét jobb üzlet, de a lassan kialakuló (nem hirtelen emeléstől) sérveknek gyakran a hosszan tartó rossz tartás az oka amihez erősen hozzájárul a nem megfelelő felépítésű cipő.

coni 2012.11.24. 12:11:37

@Tűnődő:
"összenyomják a betüremkedő idegseneket"

A porckorongsérv azt jelenti, hogy a csigolyák között a porckorong fala meggyengül, és a testsúly nyomásától a porckorong kipréselödik a csigolyák közül és nem az idegek türemkednek be! Tornával, fizikoterápiával és a megfelelő cipővel a gerinc melletti izmok megerősödnek és jobban tartanak ezért ez az alapvetően kocsonyás anyag visszacsúszhat az eredeti állapotába, ami egyáltalán nem ritka.

Tűnődő 2012.11.24. 12:12:00

@coni: Ezt most tőlem kérdezted? Nekem nincs porckorong sérvem, ennek megfelelően nem is jött rendbe sehogyan sem, mert nem kellett neki rendbejönni. Te emlegetted, hogy "állítólag" valakinek rendbejött az MBT cipőtől. Erre reagált @Könnyen elkaptuk uram, meg én is, hogy azért ez elég nehezen hihető.

Tűnődő 2012.11.24. 12:18:48

@coni:

Szerintem amiről te beszélsz, az még nem porckorongsérv, legfeljebb az azt megelőző, visszafordítható porckorong deformáció. Ennek a javulása tényleg nem ritka, de pont ebből az is egyenesen következik, hogy MBT nélkül is javulhat (gondolom, a nem ritka javulások nem mindegyike mögött áll MBT cipő).

coni 2012.11.24. 14:02:10

@Tűnődő:

Az MBT cipő viselése arra jó, hogy nem tudod nem egyenesen tartani a gerincedet.
De ez csak egy része a terápiának és biztosan van akinek egy tornacipőben sem hanyag tartása. Csodaszerek nem léteznek.

A leletem szerint 2 helyen discus hernia áll és a doki is épp eszűnek tűnt aki elmagyarázta, hogy ez egy porckorong sérv és nem egy azt megelőző álapot. Rengeteg a szakirodalom az interneteten, hogy a porckorongsérv visszafordítható (hosszú idő alatt és kitartással, persze nem azután amikor már lebénult valaki)szívesen keresek egy linket ha nem találnál..

Tűnődő 2012.11.24. 16:16:17

@coni:

Utánanéztem a dolognak. A valóságban a kettőnk által elmondottakat össze kell rakni, ez adja ki a teljes igazságot. A porckorong sérv a porckorong kopásával kezdődik, melynek hatására a porckorong sérülékeny lesz hirtelen erőkifejtéssel szemben. Ha ilyen jelentkezik, akkor a porckorong gyűrűk átszakadnak, és a belül található kocsonyás anyag kitüremkedik és nyomni kezdi a gerincidegeket. 90%-ban nem igényel műtétet, pihentetéssel, tornával javítható. Két fontos dolog megjegyzendő még. Egyik: jellemzően nem a rossz tartás és a rossz cipő miatt jelentkezik, hanem a hirtlen, nagy erőkifejtés hatására. Másik: tökéletes gyógyulás nincs, mivel a porckorong kopás mindenképpen megmarad és bármikor újabb sérv jelentkezhet miatta.

www.ogk.hu/gerincbetegsegek/porckorongserv/

2012.11.24. 16:47:00

@Tűnődő: Nos, a porckorongot úgy képzeld el, mint egy párnát. Van egy kemény burok, amit lágy anyag tölt ki. Mikor a korong kireped a lágy belső kitüremkedik, a csigolyarés beszűkül, ezt próbálja a gerinc melletti izom visszaállítani, ami állandó izomtónushoz vezet. Ezen a helyes tartás elvileg segíthetne, de meg nem gyógyul.

2012.11.24. 16:56:21

@coni: A kocsonyás anyag nem csúszkál. A gerinc melletti izmok veszik át a távolságtartó szerepét. A műtéti megoldás is olyan, hogy a kitüremkedett kocsonyás részt lecsípik, hogy ne nyomja a gerincvelőből a csigolyaréseken kilépő idegeket. Súlyos esetben csavarral biztosítják a rés távolságát, ami viszont megszűnteti a két érintett csigolya hajlékonyságát és rugalmasságát.
Ezért javasolt az úszás ami kis terhelés mellett izmosítja a hátat.

2012.11.24. 16:58:52

@coni: Ja, és nem szükséges a porckorong elhasználódása, elég a hirtelen terhelés
Gyerekként is lehet sérved. Sportolóként meg gyakori

Panna1977 2013.05.23. 19:40:34

Sajnos a cikk nem teljesen helyénvaló és elég hiányos az MBT-ről gyűjtött információ annak ellenére ,hogy többször is végighallgatta a blog írója az instrukciókat.Igen a massai emberek egy szál lapos talpú saruszerű cuccban járnak,DE TERMÉSZETES TALAJON míg a civilizált ember azaz mi a kemény, lebetonozott környezetünkön járunk lapos talpú lábbelikben ami stabilitásba kényszeríti a láb izmait ami izomgyengeséghez vezet,épp ezért fejlesztette ki az MBT-t Karl Müller a massai embereket alanyul véve és tanulmányozva,hogy mi az oka annak ,hogy ennél a népnél fordul elő legkevésbé az ortopédiai elváltozások.És a válsz : Természetes talajon járva mezitláb!!! Amit az MBT nyújt az pont ez az érzés : Mintha a betonon járva a természetes talajon töltenénk időnket és ezáltal dolgoznak az izmok.

Tűnődő 2013.05.23. 21:57:31

@Panna1977: Onnantól kezdve, hogy a maszajok egy lapos, kemény talpú saruban járnak, teljesen mindegy, hogy természetes talajon vagy betonon teszik ezt. Mindenképpen elmondható ugyanis, hogy nem mezitláb járnak, amire pedig a barefoot technology elnevezés és a köré rakott marketing maszlag utal (azaz hogy a fura talpú cipőben az a fajta járás valósul meg, mint a mezitláb a természetesen talajon történő járás esetén). Egyébként szerintem önmagáért beszél, hogy egyre kevesebb embert lehet látni ezekben a lábbelikben járni, a divathullám egyértelműen lecseng. Pedig ma már tömegével kapni a cipők kínai klónjait is, ennek ellenére visszaszorulóban van. Nyilván oka van ennek, ne gondolod?
süti beállítások módosítása